الكَلِم
Volume 8, Numéro 2, Pages 244-261
2023-12-31

سيمياء النّص المسرحيّ الثّوريّ الجزائريّ 'هستيريا الدّم" لعزّ الدّين جلاوجي أنموذجا

الكاتب : غشّير سامية .

الملخص

يعدّ فنّ المسرح من الفنون الجوهريّة في الحياة، وأقدرها تعبيرا عن صور الواقع المختلفة، ورصد مختلف الحالات الشّعوريّة، والتّعبير عن الهموم والمشاكل والتّحوّلات الحياتيّة. والمسرح الجزائري منذ نشأته سعى إلى مسايرة القضايا الوطنيّة والإنسانيّة وتصويرها في نصوصٍ مكتوبة، أم عروض مرئيّة تخلّد الأحداث الرّاهنة، ومنها قضيّة الثّورة التي كانت مصدر إلهام لكثير من المبدعين خاصّة المسرحيّين، إذ أعطتهم مصدرا جديدا للإبداع والكتابة، فأسهموا في تفعيل الوعي، والتّأثير في الجماهير. ومن الكتّاب الجزائريين الذين تركوا بصمتهم المتميّزة في عالم التّأليف المسرحيّ – الذّي لا يزال ضعيفا في الجزائر – نذكر "عزّ الدين جلاوجي" صاحب المؤلفات المسرحيّة الكثيرة منها "هستيريا الدّم" التي أخذناها أنموذجا لدراستنا المعنونة ب "سيمياء النّص المسرحيّ الثّوريّ الجزائري – هستيريا الدّم لعزّ الدّين جلاوجي أنموذجا-"، وقد اعتمدنا على المنهج السّيميائي؛ لأنّه الأنسب للوصول إلى عمق النّص، لتفكيك دلالاته، وتأويل مختلف مكنوناته الخفيّة. وقد حاولنا من خلال هذه الدّراسة الإجابة عن التّساؤلات التّاليّة: - ما مدى إسهام المقاربة السّيميائيّة في تفكيك مضمرات النّص وتأويل علاماته ودلالاته؟ وكيف تجّلّت الثّورة في البنيات الفنّية للنّص المسرحيّ؟ Theater art is considered one of the quintessential arts in life, and I value it as an expression of different forms of reality, monitoring various emotional states, and expressing bogeys, problems and life transformations. And the Algerian theater, since its inception, has sought to go along with national and humanitarian issues and portray them in written texts, or visual performances commemorating current events, including the issue of the revolution that was a source of inspiration for many creators, especially playwrights, as it gave them a new source of creativity and writing, so they contributed to activating awareness and influencing the masses. Among the Algerian writers who left their distinct imprint in the world of playwriting - which is still weak in Algeria - we mention "Ezzedine Jelouji," the author of many playbooks, including "nerve of blood" which we have taken as an example for our study entitled "semiotic of the Algerian Revolutionary Theatrical Text – " nerve of blood" A model - "and we have relied on the semiotic method; Because it is best suited to reach the depth of the text, to deconstruct its connotations, and to interpret its various hidden components. We have tried through this study to answer the following questions: - To what extent does the semiotic approach contribute to deconstructing the implication of the text and interpreting its signs and connotations? How did the revolution manifest itself in the artistic structures of the theater text?

الكلمات المفتاحية

سيمياء، النّص المسرحيّ الثّوريّ، تفعيل الوعي، هستيريا الدّم، البنيات الفنيّة. ; semiotic, revolutionary theatrical script, activation of consciousness, nerve of blood, artistic structures.