أفانين الخطاب
Volume 2, Numéro 2, Pages 82-96
2022-12-31

سيمياء العلامة في مسرحيّة غنائيّة الحبّ لعزّ الدّين جلاوجي

الكاتب : غشّير سامية . جغدم الحاج .

الملخص

حُظيت العلامة بأهميّة كبيرة جدّا في مجال السّيميائيّات واللّسانيّات، فقد اهتّم اللّسانيون والسّيميائيّون بدراسة العلامة في نسقيها اللّغويّ والبصريّ؛ فالمقصود بالنّسق اللّساني قراءة العلاقة بين الدّال اللّغوي ومدلوله، أمّا النّسق البصريّ فيتمثّل في الدّلالات التي تنتجها الأيقونات البصريّة المتمثّلة في (أداء الممثل وحركاته، الدّيكور، الإضاءة، الموسيقى، اللّون، اللّباس...) والمسرح كذلك اهتم بالعلامة لغناها بالعديد من الرّموز الإشاريّة، وجعلها تتواءم مع روحه خاصّة في الجانب البصريّ، وقد تمظهر ذلك في أداء الممثلين وحركاتهم، والديكور، والموسيقى، والإكسسوارات وغيرها، فكلّ هذه الأيقونات اللّغويّة والبصرية في المسرح تحمل علامات في الواقع. وفي ضوءِ ما تقدّم يهدف هذا المقال إلى دراسة سيمياء العلامة من خلال قراءة في التّفاعل بين العلامات اللّغويّة والبصريّة في مسرحيّة "غنائيّة الحبّ" ل "عزّ الدّين جلاوجي". وقد اعتمدنا على خطة بحثٍ كالآتي: 2- سيمياء العلامة في مسرحية غنائيّة الحبّ لعزّ الدّين جلاوجي- قراءة في تفاعل النّسقين اللّغويّ والبصريّ-. أ- قراءة في العلامة اللّسانية (الدّال، المدلول). ب- قراءة في العلامة البصريّة (أداء الممثّل، الحركة، الدّيكور، الإضاءة، الموسيقى، اللّون، اللّباس...). الكلمات المفتاحيّة: سيمياء العلامة، المسرح الجزائري، التّفاعل، العلامات اللّغويّة، العلامات البصريّة، تعدّدية المعاني والدّلالات. Abstract: The sign was of great importance in the field of semiotics and linguistics. Linguists and semiotics were interested in studying the sign In its linguistic and visual formats. The linguistic format is meant to read the relationship between the linguistic signifier and Its signifier. As for the visual format, it is represented In the connotations produced by the visual Icons represented in (the performance of the actor and his lighting movements, decoration, The music, the colour, the dress…). The theater also paid attention to the sign because of its richness In many indicative symbols, and made it compatible with the spirit of the theater, especially in the visual aspect. In light of the foregoing, this article aims to study the semiotics of the sign through a reading of the interaction between the linguistic and visual signs in the play "Lyric of Love" by "Izzeddin Jalawji". We have relied on a research plan as follows: 1- A preface to the semiotics of the theatrical sign. 2- The Semiotics of Sign In the Lyrical Play of Love by Ezz El-Din Jalawji. – A reading in the interaction of the linguistic and visual modes - A- A reading of the linguistic sign (the signifier, the signified). B- Reading the visual sign (actor performance, movement, decoration, lighting, music, color, dress…).

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحيّة: سيمياء العلامة، المسرح الجزائري، التّفاعل، العلامات اللّغويّة، العلامات البصريّة، تعدّدية المعاني والدّلالات. ; Keywords: the semiotics of the sign, Algerian theatre, interaction, linguistic signs, visual signs, plurality of meanings and connotations.