مجلة الروائز
Volume 7, Numéro 2, Pages 66-94
2023-12-30

تأثير تفاعل الجنس(النوع) والشعبة الدراسية الجامعية والمؤهل العلمي والخبرة المهنية على اتجاهات مستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني نحو برامج التكوين أثناء الخدمة. The Impact Of Gender Interaction (type), The University Study Division, Scientific Qualification And Professional Experience On The Directions Of School And Vocational Counsellors Towards In-service Training Programmes. -field Study At The Secondary And Intermediate Levels Of Batna State- -دراسة ميدانية بثانويات ومتوسطات ولاية باتنة-

الكاتب : هدار يوسف . بعزي سمية .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن ما إذا كان هناك تأثير لتفاعل الجنس والشعبة الدراسية الجامعية والمؤهل العلمي والخبرة المهنية على اتجاهات مستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على المنهج الوصفي وبالإستعانة باستبيان(اتجاه مستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة)الذي تم التأكد من خصائصه السيكومترية، وقد طُبِّق على عينة عرضية مكونة من(104)مستشارا ومستشارة، وتمت معالجة فرضيات الدراسة باختبار تحليل التباين المتعدد وتم التوصل إلى: 1- وجود تأثير دال إحصائيا لجنس وخبرة مستشار التوجيه على الإتجاهات في برامج التكوين أثناء الخدمة. 2- وجود تأثير دال إحصائيا عند مستوى(0.011)للتفاعل الثنائي بين الجنس والمؤهل العلمي وبين الجنس والخبرة في تأثيرهما على اتجاهات مستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة. 3- وجود تأثير دال إحصائيا عند مستوى(0.037)للتفاعلات الثنائية بين الشعبة الدراسية الجامعية والخبرة وبين المؤهل العلمي والخبرة على اتجاهات مستشاري التوجيه في برامج التكوين أثناء الخدمة. 4- وجود تأثير دال إحصائيا للتفاعلات الثلاثية والرباعية بين الجنس والشعبة الدراسية الجامعية والمؤهل العلمي وبين الجنس والمؤهل العلمي والخبرة المهنية وبين الشعبة الدراسية الجامعية والمؤهل العلمي والخبرة. 5- وجود تأثير دال إحصائيا للتفاعلات الرباعية بين الجنس والشعبة الدراسية الجامعية والمؤهل العلمي والخبرة على اتجاهات مستشاري التوجيه في برامج التكوين أثناء الخدمة. The current study aims to reveal whether there is an impact of the interaction of sex, the University Study Division, the scientific qualification and professional experience on the directions of guidance advisers towards in-service training programmes. To achieve the study's objectives, the prescriptive curriculum was based on a questionnaire. (Orientation of guidance advisers towards in-service configuration programmes) whose psychometric characteristics have been ascertained. An occasional sample of 104 consultants and consultants has been applied. The study's hypotheses have been addressed by testing multi-variability analysis and: 1- Statistically significant impact of gender and guidance consultant's expertise on trends in in in-service training programmes. 2- Statistically significant impact at (0.011) level of bilateral interaction between sex, scientific qualification, sex and experience on orientation advisers' trends towards in-service training programmes. 3- Statistically significant impact at (0.037)level of bilateral interactions between the University Study Division and experience and between scientific qualification and expertise on orientation advisers' trends in in in-service training programmes. 4- The statistical impact of the tripartite and quadruple interactions between sex, the University Study Division, the scientific qualification, the sex, the scientific qualification and professional experience, and the University Study Division, the scientific qualification and experience. 5- The statistical impact of the quadripartite interactions between sex, the University Study Division, scientific qualification and experience on the orientation of guidance advisers in in in-service training programmes.

الكلمات المفتاحية

الإتجاهات ; التكوين ; مستشار التوجيه ; المؤهل العلمي ; الخبرة المهنية ; Trends ; Composition ; Guidance Adviser ; Scientific qualification ; Professional Experience