مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع
Volume 6, Numéro 4, Pages 77-94
2022-12-30

الفروق في اتجاهات مستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة وأهم مقترحاتهم لتطويرها وفق بعض المتغيرات الديمغرافية(الجنس-المؤهل العلمي-الخبرة المهنية- الشعبة الدراسية الجامعية)– دراسة ميدانية بثانويات ومتوسطات ولاية باتنة-

الكاتب : هدار يوسف .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين اتجاهات مستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغيرات الدراسة والمتمثلة في(الجنس،المؤهل العلمي،الخبرة المهنية، الشعبة الدراسية الجامعية)،ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الإستكشافي التحليلي وهذا لملاءمته لطبيعة الدراسة وتكونت العينة من(104)مستشارا ومستشارة للتوجيه والإرشاد المدرسي والمهني،وقد تم اختيارهم بالطريقة القصدية، والاستعانة باستبيان الدراسة الذي تم تصميمه من طرف الباحثان،والتأكد من خصائصه السيكومترية، ولمعالجة البيانات استخدم الباحثان برنامج SPSS النسخة رقم 25، وتوصلت الدراسة إلى: 1-توجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات مستشاري التوجيه نحو التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغير الجنس(ذكور-إناث). 2-لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في اتجاهات مستشاري التوجيه نحو التكوين أثناء الخدمة تعزى لمتغيرات(المؤهل العلمي،الخبرة المهنية، الشعبة الدراسية الجامعية). وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان بضرورة إبداء الجدية من طرف المسؤولين والمخططين لبرامج التكوين في استغلال الإتجاه الإيجابي لمستشاري التوجيه نحو برامج التكوين أثناء الخدمة الذي كشفت عنه هذه الدراسة الحالية. The current study aims to reveal whether there are statistically significant differences’ between the trends of guidance advisers to in-service training programmes attributable to study variables:(Sex, scientific qualification, professional experience, university study division) To achieve the objectives of the study, the analytical exploratory curriculum was adopted, as it suited the nature of the study and the sample consisted of(104) Counselor and Consultant for School and Vocational Guidance and Guidance, selected in a deliberate manner, using the study questionnaire designed by the researchers, verifying its psychometric characteristics, and for data processing, the researchers used SPSS version 20, and the study found the following findings: There are statistically significant differences in the orientation counselors' trends towards in-service training programmes due to the gender variant(male-female). There are no statistically significant differences in orientation advisers' trends towards in-service training programmes due to variables (scientific qualification, professional experience, university study division). In the light of the results of the study, the researchers recommended that the officials and planners of training programmes should be serious about taking advantage of the positive trend of guidance advisers towards in-service training programmes revealed in the present study.

الكلمات المفتاحية

الإتجاهات ; التكوين ; التكوين أثناء الخدمة ; برامج التكوين أثناء الخدمة ; مستشار التوجيه. ; Approaches ; Composition ; Composition during Service ; Training Programmes during Service ; Guidance Counselor