مجلة آفاق للبحوث والدراسات
Volume 5, Numéro 2, Pages 536-554
2022-07-31

قياس مستوى الفاعلية الذاتية المهنية لدى أساتذة التعليم الثانوي -دراسة ميدانية في بعض ثانويات مدينة باتنة-

الكاتب : سايحي أسماء . بعزي سمية .

الملخص

تهدف هذه الدراسة للتعرف على مستوى الفاعلية الذاتية المهنية لدى عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة باتنة، ولتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي، وتم استخدام استبيان الفاعلية الذاتية المهنية من اعداد الباحثتان مقسم الى أربع مجالات، وطبق على عينة مكونة من 103 أستاذا في التعليم الثانوي تم اختيارهم بالطريقة العرضية، وتوصلت الدراسة إلى: أن مستوى الفاعلية الذاتية المهنية لدى أساتذة التعليم الثانوي مرتفع، ولا توجد فروق في مستوى الفاعلية الذاتية المهنية لدى أساتذة التعليم الثانوي في جميع مجالات الاستبيان تعزى لمتغير الجنس، والتخصص. Abstract: This aim of this study is to explore the level of professional self-efficacy among a sample of secondary Education Teachers in the city of batna, the descriptive approach was adopted to achieve the goal of the research work, end a professional self-efficacy questionnaire, developed by the tow researchers, was used. the latter has four axes its, And was applied en a sample of the 103 teachers in secondary education, selected adopting the Random Method. The findings of the study indicated that the level of professional self-efficacy among secondary education Teachers is high, and no differences were found in the level of professional self-efficacy among the participants in all the four areas of the questionnaire that can be related to the variables of gender and specialization.

الكلمات المفتاحية

القياس ; الفاعلية الذاتية المهنية ; أستاذ التعليم الثانوي