دراسات معاصرة
Volume 7, Numéro 2, Pages 141-150
2023-12-02

النص التعليمي والمهارات اللغوية المكتسبة في رياض الأطفال بالجزائر روضة الإبداع بورقلة أنموذجا _دراسة ميدانية تحليلية_ Educational Text And Language Skills Acquired In Kindergartens In Algeriakindergarten Creativity In Ouargla As A Model _analytical Field Study_

الكاتب : بوعروة حميدة .

الملخص

تعد عملية اختيار النصوص في رياض الأطفال ،لأمر هام يتطلب فيه مراعاة الأهداف والمستوى التعليمي والميولات ،للوصول إلى كفاءة لغوية إنتاجية لا استهلاكية في المستقبل واكتساب مهارات مختلفة،وهو ما تحاول روضة الإبداع بورقلة تحقيقه في أطفالها ، بتخصيص زمنا لتعليم النص القرآني بالأحكام التجويدية ، وزمنا ثانيا لتعليم النص العربي و الأجنبي وخلق قاعدة تفاعلية ، لاكتساب مهارات مختلفة تؤهل الطفل بعدها للاندماج وسط مجتمعه وهذا ما سنكشفه من خلال استبانه معدة ،في دراسة ميدانية لروضة الإبداع مستعينين بالمنهج الوصفي التحليلي للتعرف على ما حققته النصوص المختارة . من حصيلة فكرية و لغوية. The process of selecting texts in kindergartens is an important matter that requires consideration of goals, educational level and preferences, in order to reach a productive and not consumable language competence in the future, which is what Kindergarten of creativity tries to achieve in its children by allocating time to teach the Qur’anic text with Tajweed rulings, and a second time to teach the text Arab and foreign, and creating another interactive base with the mental arithmetic program (soroban), to acquire various skills that qualify the child to then integrate into his society, and this is what we will discover through a prepared questionnaire, in a field study of the creativity kindergarten using the descriptive analytical method to identify what the selected texts have achieved. From a linguistic and intellectual outcome. .

الكلمات المفتاحية

الإبداع؛ المهارات؛ تعليم اللغات؛ رياض الأطفال؛ النص التعليمي. ; Kindergarten; Educational text; language teaching; Creativity Kindergarten; language skill