AL-Lisaniyyat


Description

"اللسانيات" مجلة علمية دولية محكَّمة تعمل على أن تكون مفهرسة في المنصات العالمية، تصدر عن مركز البحث العلمي والتقني لتطوير اللغة العربية بالجزائر، وقد اتخذت المجلة لنفسها مكانة رائدة لدى الكتاب والباحثين منذ تأسيسها مطلع السبعينات على يد الأستاذ عبد الرحمن الحاج صالح، تنشر بحوثا أصلية باللغات العربية والفرنسية والإنجليزية، بصفة دورية نصف سنوية، وهي متاحة إلكترونيا وورقيا، من أجل تقريب الصلة بين الكتاب والقراء. وتهدف المجلة إلى توفير منصة للباحثين للمساهمة في العمل المبتكر في مجالات علوم اللسان وفروعه التطبيقية ببحوث أصيلة عالية الجودة مراعية للمناهج العلمية، لكي تقدم لقرائها أحدث وأوسع وأهم النتائج في مجال علوم اللسان، لذا يُنتظر من المقالات التي تقبلها المجلة أن تلبي أعلى معايير التميز العلمي، بتطوير المعرفة النظرية في اللسانيات، واستثمار النتائج العلمية في المجالات التطبيقة لها. الميادين التي تهتم بها المجلة : اللسانيات العامة؛ اللسانيات التطبيقية؛ الصوتيات فونولوجيا؛ المعجميات والمصطلحية؛ التراكيبية والنحو؛ اللسانيات النصية وتحليل الخطاب؛ التداولية؛ لسانيات التلفظ وتحليل المحادثات؛ تعليمية اللغة العربية والتعليم المقارن للغات؛ الترجميات؛ الاضطرابات اللغوية والصوتية واضطراب الكلام؛ علم النفس العصب اللساني؛ علم النفس اللسان المعرفي؛ اللسانيات الحاسوبية؛ العلاج الآلي للكلام. شروط وأخلاقيات المجلة: - تستوفي المجلة بعض المعايير من الدِّقَّة والوضوح في الأسلوب والكفاءة اللغوية، - الدِّقَّة في كتابة المراجع بأسلوب الجمعية الأمريكية لعلم النفس ، وكل توثيق غير صحيح يرفض فيها المقال.عد إلى الدليل الشامل لتوثيق المراجع بنظام أسلوب الجمعية الأمريكية لعلم النفس. - تقتصر المقالات البحثية ودراسات حالة على 25 صفحة. - عدم الالتزام بقواعد النشر المتبعة في مجلة اللسانيات قد يعرض المقال بكل أسف للرفض قبل عرضه على لجنة المحكمين، مهما كانت قيمته العلمية. - يشترط قبل ارسال المقال تحميل دليل وتعليمات المؤلف. وعلى كل مؤلف اتباع خطوتهما. - يجب أن يكون البحث ينتمي إلى أحد ميادين المجلة. - المؤلف (المؤلفون) مسؤولون عن دقة أسمائهم وانتماءاتهم وعن جميع المعلومات (البيانات) والبيانات الواردة في المقال، ولا تتحمل المجلة أي خطأ وارد من أصحاب المقال. ولا يمكن إضافتها بعد ارسال المقال. - يرفض كل بحث نشر من قبل. - إذا كان المقال يتطلب المراجعة، فسيمنح أمام المؤلف 15 يوماً للمراجعة الطفيفة، و 30 يوماً للمراجعات الرئيسية.


23

Volumes

28

Numéros

360

Articles


الوصف بالمصدر بين الحقيقة والمجاز - دراسة نحوية بلاغية

شعيب يحيى, 

الملخص: يتحدّثُ هذا البحث عن أسلوب الوصف بالمصدر عند النحويين والبلاغيين، فالمصدر اسم معنى ولا يصحّ أن يكون وصفا لاسم الذات، ولكن وُجد في العربية كثير من الأساليب التي جاء فيها المصدر وصفا، واسم الذات موصوفا، فما هي دلالاته المحتملة التي حدّدها النحويون؟، وما صوره البيانية التي قرّرها البلاغيون؟. هذه الأسئلة التي جاء البحث ليجيب عنها وَفق منهج وصفي تحليليّ. الكلمات المفتاحية: الوصف - المصدر - اسم الذات - اسم المعنى - المجاز. Description en utilisant la source entre la vérité et la métaphore - une étude grammaticale rhétorique. Résumé: Cette rubrique recherche le phénomène de description en utilisant la source dans la science de la grammaire et de la rhétorique, et nous savons que la source est le nom d'un événement, et il ne peut pas être une description du nom du soi. Mais dans la langue arabe, il y a une description utilisant la source. Quelles sont les connotations de cette phrase dans la science de la grammaire? Et quelles sont les images allégoriques dans la science de la rhétorique?/ Ces questions seront répondues par la recherche en utilisant la méthode descriptive et analytique. Mots-clés: description - source - nom de soi - nom de sens - métaphore. Description using the source between truth and metaphor - a rhetorical grammatical study Summary: This topic searches for the phenomenon of description by using the source in the science of grammar and rhetoric, and we know that the source is the name of an event, and it cannot be a description of the name of the self. But in the Arabic language there is a description using the source. What are the connotations of this phrase in the science of grammar? And What are the allegorical images in the science of rhetoric?. These questions will be answered by the research by using the descriptive and analytical method. Keywords: description - source - name of self - name of meaning - metaphor.

الكلمات المفتاحية: الوصف - المصدر - اسم الذات - اسم المعنى - المجاز.


Pre-service Training Prospects in the Algerian University: Between Achievements and Challenges

بن عصمان نزيهة, 

Résumé: The mission of higher education all over the world is to produce responsible citizens equipped with knowledge and more than that, a sense of a ‘know- to- do’. In the Algerian context, education is facing a serious problem of low quality in teaching practices and professional development of teachers, from primary schools to secondary ones. The quality of pre-service training would be one originator of the cited issue. Indeed, when setting objectives, the growth of the new knowledge trainees get from university remains important, but the other crucial point is to provide those future teachers with the necessary readiness to enter the teaching world. In this sense, institutions are required to meet the trainees’ needs and the professional requirements. Effective pre-service training in higher education addresses enhancing quality teaching (QT) and learning outcomes, and appeals a range of challenges at a time when the university sector needs to ensure good pedagogical practices. Hence, the present paper is an attempt to discuss the urgency to enhance the quality of pre-service training in our universities and institutions and relates the actual deficiencies felt by the trainers as well as trainees. Such account would be collected through a students’ questionnaire, teachers’ interview, and students’ reflections. Implications would address both practitioners and decision-makers to remedy the deficiencies.

Mots clés: Pre-service Training ; Quality Training ; Teacher Trainer ; Curriculum


Using Stylistics to Interpret Literary Texts in the EFL Classroom

بوقلمونة أحلام,  بن الزوخ حليمة, 

Résumé: Abstract Stylistics plays a key role in interpreting pieces of literary writing. It is considered to be the most appropriate and principled approach to study literary texts regarding its comprehensive nature that tries to link two disciplines, linguistics and literary criticism. Focusing on the various linguistic features of texts, stylistics seems to be a powerful tool that- if used properly- can endorse English as Foreign Language (EFL) students to analyze and appreciate literature in all its manifestations in a practical and objective way. The present paper aims at showing the effectiveness of opting for the stylistic analysis in the EFL context. It also attempts to accentuate the significance of the aforementioned approach in facilitating learning literature and making it an enjoyable task for both teachers and learners as well. The overall goal of this research is to investigate whether stylistics is an effective and relevant approach to analyze literary texts. Key words: stylistics - teaching literature - linguistic features - EFL students - literary text.

Mots clés: Stylistics ; Teaching literature ; Linguistic features ; EFL Students ; Literary texts


مقاربة معجمية دلالية للهجة مستغانم (قصيدة ''ارحم عظام أمي كلة'' للشاعر لخضر بن خلوف أنموذجا)

دحمان بونوة عويشة, 

الملخص: تعالج هذه الورقة البحثية دراسة المعجم اللغوي للهجة مستغانم، وذلك من خلال المدونة الشعرية للشاعر لخضر بن خلوف، متبنّين نظرية الحقول الدلالية التي تعدّ من النظريات الدلالية الحديثة، والتي تجمع بين علم المعجم وعلم الدلالة في دراسة الألفاظ الموظفة في النص، مع تصنيفها ضمن حقول دلالية معينة، مراعية في ذلك السياق الشعري للقصيدة، ولقد استندنا على المعاجم العربية القديمة والمعاصرة في تقصي معنى المفردة، وهذا من أجل معرفة ما مدى فصاحة هذه اللهجة أو قربها من المستوى الفصيح للغة العربية. Cette recherche traite la question (l’étude) du dictionnaire linguistique du dialecte mostaganémois à travers le blog poétique du poète Lakhdar Ben Khelouf en adoptant la théorie des champs sémantiques l’une des récentes théories du sens. Elle relie les deux disciplines(sciences) :la lexicographie et la sémantique dans l’étude des concepts utilisés dans le texte en la catégorisant parmi les droites sémantiques précises, elle prend en charge le contexte poétique du poème. Nous nous sommes basés sur les anciens et les nouveaux dictionnaires en langue arabe dans la découverte des sens des termes (notions) afin de savoir (connaitre) le degré ou plus ou moins le niveau de son éloquence en langue arabe. Abstract This research paper deals with the study of the linguistic dictionary of the dialect of Mostaganem, through the poetic lexicon of the poet Lakhdar bin Khalouf, adopting semantic fields theory that is considered a modern theory, which combines lexical and semantics in the study of employed words, and classifying them into semantic fields taking into account in that context The poem of the poem, with reference to the ancient and contemporary Arabic dictionaries, in exploring the meaning of the word, and this is in order to know the extent of the eloquence of this dialect or its proximity to classical Arabic.

الكلمات المفتاحية: لهجة ; معجمية ; دلالية ; اللغة العربية الفصحى


دور المعلم في تنمية مهارة الاستماع مرحلة التعليم الثانوي عينة

بوعروة حميدة, 

الملخص: تعد العملية التعليمية اليوم فعلا اتصاليا هاما في الوسط الاجتماعي عامة والمدرسي منه خاصة، وهي بحاجة ماسة إلى معلم كفؤ يسهر على تنمية المهارات اللغوية للمتعلمين ،بدء من مهارة الاستماع، بل أصبح يسعى على تطويرها، وذلك من خلال اعتماد أساليب ووسائل تعليمية متنوعة ،ومن منطلق هذه الأهمية ،سعىت دراستنا التعريف بمهارة الاستماع من حيث مفهومها، ، ودور المعلم في تنميتها، وخطوات تدريسها ، ومعيقات تطبيقها وقد استعنا بالمنهج الوصفي التحليلي، للتعرف على أهمية هذا الدور في تنمية مهارة الاستماع في المرحلة الثانوية خاصة ،باعتبارها ممر عبور هام للتعليم الجامعي. The educational process today is considered an important communication act in the social milieu in general and the school in particular, and it is in dire need of an efficient teacher who strives to develop the linguistic skills of learners, starting with the skill of listening, but is now seeking to develop it, by adopting various educational methods and means, Based on this importance, our study sought to define the skill of listening in terms of its concept, the teacher's role in its development, the steps of its teaching, and the obstacles to its application. We have used the descriptive analytical approach, to identify the importance of this role in developing the skill of listening in the secondary stage in particular, as it is an important transit corridor for university education. .Le processus éducatif est aujourd'hui considéré comme un acte de communication important dans le milieu social en général et à l'école en particulier, et il a cruellement besoin d'un enseignant efficace qui s'efforce de développer les compétences linguistiques des apprenants, en commençant par la compétence d'écoute, mais cherche désormais à le développer, à travers l'adoption de diverses méthodes et moyens pédagogiques, et à partir de cette importance, notre étude a cherché à définir la compétence d'écoute en fonction de son concept, du rôle de l'enseignant dans son développement, des étapes de sa L'enseignement et les obstacles à son application Nous avons utilisé l'approche analytique descriptive pour identifier l'importance de ce rôle dans le développement de la compétence d'écoute au secondaire en particulier, car il s'agit d'un important corridor de transit pour l'enseignement universitaire.

الكلمات المفتاحية: : المعلم؛ المهارة؛ الاستماع؛الثانوي ; The teacher ; Skill; Listen; Secondary ; L'enseignant; Compétence ; Ecoutez; Secondaire


الجهود العلمية للأستاذ عبد الرحمن الحاج صالح في ميدان التعليميات اللغوية

أوشيش كريمة,  مكّي صليحة,  بودلعة حبيبة,  خلوت فتيحة, 

الملخص: لقد اهتم الأستاذ عبد الرحمن الحاج صالح بالوضع الذي آل إليه التعليم في بلادنا وعمد في كثير من بحوثه ومقالاته إلى الكشف عن خطورة المشاكل التي تثيرها هذه القضية في جميع الأطوار بدءا من الابتدائي إلى الجامعي، وكانت لديه وجهات نظر عميقة في المسائل التي يتوقف عليها تطوير التعليمية اللغوية. وفي هذا الإطار نسعى في هذه الدراسة إلى إبراز أهم الأفكار والمبادئ العلمية التي تفطّن إليها الأستاذ عبد الرحمان الحاج صالح في مجال في تعليم اللغات عموما والعربية خصوصا في الجزائر وفي الوطن العربي كله. خاصة آرءاه فيما يخص اللغة التي يجب تعليمها للمتعلم، وكيفية وضع البرامج اللغوية وتخطيطها وتقديمها للمتعلم بهدف إكسابه الملكة اللغوية والملكة التبليغية معا. Le professeur Abderrahman Hadj Salah s’est toujours intéressé à l’analyse du système éducatif algérien, publiant ainsi un nombre d’articles sur l’importance qui doit être accordée à de l’enseignement des langues à tous les niveaux allant du primaire à l’université. Dans ce contexte, nous essayons à travers cette étude de souligner les principes scientifiques les plus importants, qui selon le Pr. Hadj Salah, doivent être pris en considération dans le domaine de l’enseignement/apprentissage des langues en général et de l’arabe en particulier en Algérie et dans le monde arabe. Nous notons en particulier son point de vue sur la langue à enseigner à l'apprenant et sur la conception de programmes ayant pour objectif l’acquisition de la compétence linguistique et communicative. Pr Abderrahman Hadj Salah had always been interested in analysing the Algerian educational system, publishing a number of articles about the importance that has to be given to language teaching at all the levels from the primary school to the university. In this context, we seek in this paper to highlight the most important scientific principles that according to Pr Hadj Salah have to be taken into consideration for teaching and learning Arabic language, especially his views on the language that must be taught to the learner, and how to develop language curricula for the mastery of both the linguistic and the communicative competencies.

الكلمات المفتاحية: الأستاذ عبد الرحمان الحاج صالح ; -التعليميات اللغوية ; النظرية الخليلية الحديثة ; الأفكار والمبادئ العلمية ; الملكة اللغوية ; الملكة التبليغية ; Pr Abderrahman Hadj Salah ; - Didactique des langues ; Théorie néo-khalilienne ; Principes scientifiques ; Compétence linguistique ; Compétence communicative. ; Pr Abderrahman Hadj Salah Language teaching ; Neo khalilian theory ; Scientific principles ; Linguistic competence ; Communicative competence.


دلالة وجوه التخفيف الصوتي في آيات من القرآن الكريم

عمارة أحمد,  جبايلي الطيب, 

الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن أبعاد ظاهرة التخفيف ودلالاتها وتتخذ من الآيات القرآنية مادة للبحث، كما تعتمد المنهج الوصفي الاستقرائي للوقوف على تجليات ظاهرة التخفيف، وتضع فرضية للبحث مفادها أن التخفيف الصوتي المتعلق بالحركات والحروف له تأثير على المتلقي في تشكيل المعاني. وتبرز هذه الدراسة الأفق الدلالي من خلال ظاهرة التخفيف، وكيف يعدّ من الأسس بالغة الأهمية في إضفاء دلالات ثانوية وراء الدلالة المركزية للنص. This study seeks to uncover the dimensions of the phenomenon of mitigation and its implications and takes the Qur’anic verses as a material for research. It also adopts an inductive descriptive approach to find out the manifestations of the phenomenon of mitigation, and puts a hypothesis for the research that the phonemic attenuation related to movements and letters has an effect on the recipient in forming meanings. This study highlights the semantic horizon through the phenomenon of mitigation, and how it is considered one of the most important foundations in imparting secondary connotations behind the central significance of the text.

الكلمات المفتاحية: الدلالة، التخفيف، الأصوات، الحركات، الحروف. ; significance, attenuation, sounds, accents, letters.


تطور التمارين اللغوية الحديثة من الآلية إلى الإبداعية

زيبوش فاطمة الزهراء, 

الملخص: الملخص: ارتأينا أن نبيّن في هذا المقال أن تعلم اللغة لا يمكن أن يختزل في نموذج أُحادي مهما كانت درجة اكتماله وأهميته، بل يتطلب الانفتاح على كل النماذج التي من شأنها أن تغني وتفيد عملية امتلاك اللغة والإبداع فيها من خلال الممارسة الفعلية. فبعد أن انحصرت التدريبات اللغوية في مبدإ تمهير المتعلم على استعمال مكثف للغة وتثبيت سلوكاته اللغوية بإحداث آليات للاستعمال المألوف، هاهي قد انتعشت وأصبحت تقوم على تدريبه في وضعيات فيها إنتاج للغة، وذلك بعد أن أثبتت التجارب بأن أحسن أنواع التعلم وأكثرها مردودية ورسوخا هو التعلـم الـذي يتم بالممارسة الفعلية في وضعيات تواصلية مختلفة. Résumé: Nous voulons montrer dans cet article que l'apprentissage des langues ne peut être réduit à un modèle unique quel que soit son degré de complétude et d'importance, mais il faut s'ouvrir à tous les modèles qui enrichiraient et bénéficieraient au processus de possession du langage et de sa créativité, par la pratique réelle et l'autosuffisance de l'apprenant et de son activité personnelle dirigée. Après que la formation linguistique se soit limitée au principe d'entraîner l'apprenant à l'usage intensif de la langue et de stabiliser son comportement linguistique en créant des mécanismes d'usage familier, elle s'est relancée et repose sur l'entraînement à des situations où la production langagière, après des expériences ayant prouvé que les meilleurs types d'apprentissage et le plus rentable et solide est l'apprentissage qui a lieu Pratique réelle dans différentes situations de communication Abstract: We want to show in this article that language learning cannot be reduced to a single model regardless of its degree of completeness and importance, but we must be open to all models that would enrich and benefit the process. possession of language and its creativity, through actual practice and self-sufficiency of the learner and his directed personal activity. After the language training was confined to the principle of training the learner to intensive use of the language and stabilizing his linguistic behavior by creating mechanisms for familiar use, it has revived and is based on training him in situations where language is produced, after experiences have proven that the best, most profitable and solid type of learning is learning that takes place in actual practice in different communicative situations.

الكلمات المفتاحية: التمارين الآلية - التمارين البنوية - التمارين التواصلية - الملكة اللغوية - الملكة التواصلية – الإبداعية ; Exercices mécaniques - Exercices structurels - Exercices de communication - la compétence linguistique - la compétence communicative - créativité ; Mechanical exercises - Structural exercises - Communication exercises - linguistic compétence - communicative compétence - creativity