اللسانيات التطبيقية

Linguistique appliquée

Description

Applied Linguistics” is a reviewed scientific journal issued biannually by the laboratory of “Applied linguistics and Language Teaching” in the University of Algiers 2. It publishes original scientific research papers specialized in applied linguistics bound to the following fields of knowledge: language didactics, cognitive psychology, phonetics, automatic language processing, terminology, lexicology, sociolinguistics, machine translation and the like. It is committed to publish in Arabic, French, English,Russian,Italian, Spanish and German. The journal aims at: - being among the upscale databases to gain a vast readability, - accessing international accredited classification, - and contributing in the publication of upscale researches approved in promoting researchers internationally.


8

Volumes

16

Numéros

258

Articles


توظيف المدوّنات اللّغوية المُحوسبة في اختبار وتقييم المحلّلات الصّرفية - محلل الخليل الصّرفـي ومدوّنة NEMLAR - نموذجاً

ثامر جلال,  لحول تسعديت, 
2024-08-09

الملخص: من مُنطلق فلسفة الحوسبة القائمة على تكامل وتعاضُد العمل بين النّظم والبرمجيات الموجّهة لمعالجة اللّغات الطبيعية آلياً، والمصادر اللّغوية المُــهيّـئـــة حاسوبيـاً، وفق المبدأ المعروف في عالم الحوسبة بتدوير المصادر المتاحة،من أجل خلق نفعيّـــة تبادليّـــة تجمع هذه الموارد البيانية (المعيارية) بتلك النّظم والأدوات المعلوماتية دونما اعتبار لطبيعتها أو نهجها أو حتى للمجال الذي طوّرت لأجله أو تُوظف فيه. حيث تَظهر براغماتية هذا المبدأ في نزوعه إلى توسيع وتنويع نطاقات الإفادة من هذه الموارد النَّصية المُحوسبة، بتوظيفها إمّــــــا لرفع كفاءة بعض التطبيقات الحاسوبية وتحسين مُخرجاتها، أو لاختبارها وتقييم عملها وأدائها. عندها تصبح المدوّنات المحوسبة (corpus) عُمدة المصادر اللّغوية توظيفــــــاً واستخدامــــاً ضمن إجراءات الاختبـــار والتّدريب، للكثير من النّظم والبرمجيات وفي مقدمتها المحلّلات الصّرفية، لتقييـــم أدائها وقياس نسبة وثوقيّتهــــا على مستويــات عدّة: -التّحليل -التّشكيل -الوَسم...الخ، واختبـــار جاهزيّتها في تقديم تحليلات صحيحـــة ووُســوم دقيقـــة للمُدخـــلات، قيــاساً على ما هُيّئــت ووُسمت به قبـــــــلاً هذه المدوّنات. Abstract : Within the realm of computing philosophy, which emphasizes the synergy between systems and software for automated natural language processing and computationally ready linguistic resources, a key principle is the efficient recycling of resources. This approach fosters a reciprocal benefit, merging standardized data resources with diverse informational systems and tools, irrespective of their origin or purpose. This principle’s pragmatism is evident in its aim to broaden and diversify the use of these digital textual resources. They are employed to boost the effectiveness of computer applications and their outcomes or to assess and improve their functionality. Central to this are Computed corpora, pivotal for testing and training various systems, notably morphological analyzers. These are assessed for performance and reliability in analysis, formation, and tagging, ensuring their capacity to deliver accurate and precise analyses and tags, reflecting the previously prepared and annotated content in these corpora.

الكلمات المفتاحية: الحوسبة ; المصادر اللغوية ; المدوّنات اللغوية المُحوسبة ; المحلّلات الصّرفية ; اختبار وتقييم المحللات ; Computing ; Linguistic Resources ; Computed Linguistic Corpora ; Morphological Analyzers ; Testing and Evaluation of Analyzers


تقديمُ النّظريّةِ اللّسانيّةِ في ضوء المداخل التّمهيديّة العربيّة والمترجمة - العناوين والمقدّمات -

فدّاوي علاء الدّين, 
2024-08-09

الملخص: لا شكّ أنّ انتشار العلوم في الأذهان ونقلها عبر الزّمان والمكان يستدعي وسيطا فعّالا يكون على دراية كافية بالرّسالة المنقولة والفئة المستقبِلة، وهذا ما ينطبق على اللّسانيّات الحديثة الّتي انبرى للتّعريف بها ثلّة من الدّارسين في شكل مداخل تمهيديّة (تعليميّة)؛ تنير القرّاء بما استجدّ في السّاحة البحثيّة اللّسانيّة، وتعرّفهم بأساسيّات العلم ومبادئه الّتي يقوم عليها. ويأتي هذا البحث ليكشفَ عن فحواها من حيث عناوينها ومقدّماتها، ومدى أهمّيّتها في نجاح عمليّة التّلقّي، محاولا قدر الإمكان رسم الإطار الّذي ينبغي أن تسير عليه هذه الكتابات، وما يجب أن تتجنّبه، نظرا للكمّ الهائل من المؤلّفات الصّادرة في هذا المجال قديما وحديثا، سواء العربيّة منها أم المترجمة، متّبعا في ذلك آليّة تحليليّة نقديّة. There is no doubt that the dissemination of knowledge in minds and its transmission across time and space requires an effective intermediary who is sufficiently familiar with the conveyed message and the receiving audience, and this applies to modern linguistics, which has attracted the attention of a group of scholars in the form of introductory (educational) entries; enlightening readers about the latest developments in linguistic research and introducing them to the basics of science and the principles on which it is based. This research aims to reveal its content and the extent of its importance in the success of the reception process, attempting as much as possible to outline the framework that these writings should follow, and what should be avoided, given the vast amount of publications issued in this field whether in Arabic or translated, following a critical analytical approach.

الكلمات المفتاحية: التّلقّي اللّسانيّ - الكتابة التّمهيديّة – القارئ المبتدئ – المداخل العربيّة والمترجمة - العنوان والمقدّمة


الكفاءة الإقناعيّة في كتاب اللّغة العربيّة للسنة الخامسة من التّعليم الابتدائي - قراءة وصفيّة تحليليّة -

عثماني زينب,  لحمادي فطومة, 
2024-07-15

الملخص: الملخص: يروم هذا البحث رصد التّعليمات التي تركّز على الكفاءة الإقناعيّة في محتوى كتاب اللّغة العربيّة للسّنة الخامسة ابتدائي، من خلال قراءة فاحصة لمختلف معطيات وتعليمات الكتاب المدرسي، والكشف عن مدى اهتمام القائمين على بناء المناهج التعليميّة بتنمية هذه الكفاءة لدى متعلّمي السّنة الخامسة ابتدائي، وذلك بالاستعانة بالدراسة الوصفيّة التحليليّة. وقد توصّل البحث إلى نتائج عدّة أهمّها: تركيز تعليمات أنشطة الكتاب على بناء الكفاءة الإقناعيّة لدى المتعلّم وبخاصّة في نشاطي فهم المنطوق والتعبير الشفهي، بينما غيبت تقريبا في الأنشطة الكتابية؛ وهو ما تؤكّده صراحة عبارات كثيرة، منها:"أقنع زميلك..."، أو "ناقش زميلك.." وغيرها. وكذا ورود عديد الأدوات الحجاجيّة، مثل: لأنّ، بل، بما أنّ... وهو ما يكسب المتعلّم القدرة على المناقشة وتبادل الآراء وتدعيم رأيه باستعمال الأدوات الحجاجيّة اللّازمة لذلك. Abstract : This research aims to monitor the instructions that focus on persuasive competence in the content of the Arabic language textbook for the fifth year of primary school. It involves a through reading of the various data and instructions of the school textbook, revealing the extent to which curriculum developers are concerned with developing this competence fifth-year primary learners. This is done by employing descriptive and analytical studies. The research has led to several important findings, including: the instructions of the book’s activities focus on building the learner’s persuasive competence, especially in the activities of understanding spoken language and oral expression, while it is almost absent in written activities; this is explicitly confirmed by many phrases, such as:"Convince your colleague…", or "Discuss with your colleague…" and others. Additionally, the presence of numerous argumentative tools, such as : because, but, since… Endows the learner with the ability to discuss, exchange opinions, and support their viewpoint using the necessary argumentative tools.

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: الكفاءة الإقناعيّة، الكتاب المدرسي، السنة الخامسة ابتدائي. ; Keywords: Persuasive competence, textbook, fifth year of primary school.


تطبيقات الحوسبة السحابية في تعليم اللغات

عدار الزهرة, 
2024-07-15

الملخص: إن الطفرة التكنولوجية التي يشهدها العالم فرضت نفسها على مختلف مجالات الحياة، كما فرضت على المؤسسات والأفراد معا تغيير آلية التفكير، والسعي إلى الاستفادة من مستحدثاتها بما يمكنهم من مواكبة التطورات المتسارعة والتغيرات الناتجة عن الثورة الرقمية، وفي هذا الإطار تأتي هذه الدراسة لتسليط الضوء على تقنية الحوسبة السحابية باعتبارها إحدى إفرازات الثورة الرقمية، وبيان مدى الاستفادة منها في مجال تعليم وتعلم اللغات، وذلك من خلال استكشاف تطبيقات الحوسبة السحابية وبيان أهميتها في تعزيز تعليم وتعلم اللغات بالاستناد إلى جملة من الدراسات السابقة. وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في معالجة الموضوع، لتخلص إلى جملة من النتائج تمثل أهمها في أن تطبيقات الحوسبة السحابية تقدم العديد من الحلول المبتكرة في مجال تعليم اللغات، مثل المنصات التعليمية، والفصول الافتراضية، التدقيق اللغوي والترجمة، والمكتبات الرقمية للموارد التعليمية، كما تمنح المتعلم تجربة تعليمية شخصية ومتكاملة، من خلال الوصول إلى المحتوى التعليمي والتفاعل مع الخبراء والزملاء بطريقة ديناميكية ومرنة، مما يخلق فرص التعلم المستمر. The technological boom that the world is witnessing has imposed itself on various fields of life, and it has also forced institutions and individuals to change the mechanism of thinking and seek to benefit from its innovations in order to keep pace with the rapid developments and changes resulting from the digital revolution. In this context, this study comes to shed light on cloud computing technology as one of the products of the digital revolution, and to indicate the extent of its use in the field of language teaching and learning, by exploring the applications of cloud computing and showing its importance in enhancing language teaching and learning based on a number of previous studies. The study followed a descriptive and analytical approach in addressing the topic, concluding that cloud computing applications offer many innovative solutions in the field of language education, such as educational platforms, virtual classrooms, proofreading and translation, and digital libraries of educational resources. It also gives the learner a personalized and integrated educational experience, through access to educational content and interaction with experts and colleagues in a dynamic and flexible manner, which creates opportunities for continuous learning.

الكلمات المفتاحية: اللغة ; التعليم ; الحوسبة السحابية ; التطبيقات السحابية ; التكنولوجيا



Les 10 articles les plus téléchargés