اللسانيات التطبيقية


Description

Applied Linguistics” is a reviewed scientific journal issued biannually by the laboratory of “Applied linguistics and Language Teaching” in the University of Algiers 2. It publishes original scientific research papers specialized in applied linguistics bound to the following fields of knowledge: language didactics, cognitive psychology, phonetics, automatic language processing, terminology, lexicology, sociolinguistics, machine translation and the like. It is committed to publish in Arabic, French and English The journal aims at: - being among the upscale databases to gain a vast readability, - accessing international accredited classification, - and contributing in the publication of upscale researches approved in promoting researchers internationally.

Annonce

دعوة للنشر في العدد الثاني من المجلد الخامس لمجلة اللسانيات التطبيقية

 

دعوة للنشر

 

  تعلن هيئة تحرير مجلة "اللسانيات التطبيقية" عن استقبال مقالات الأساتذة والباحثين المتخصصة في مجالاتها، لنشرها في العدد الأول من المجلد السادس الذي سيصدر شهر جوان 2022 ، وذلك في الفترة الممتدة بين 18 أفريل و 05 ماي 2022.

ملاحظة:

نلفت انتباه الباحثين إلى أن المجلة تستقبل إضافة إلى المقالات المكتوبة باللغات المعتادة: العربية والفرنسية والانجليزية، و الألمانية والروسيّة، تلك المحررة باللغة الايطالية وذلك بعد إدراج الوثائق الخاصة بها في المنصة والتي يمكن تحميلها على الرابط الآتي:

http://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/658

كما ننبّه إلى ضرورة تحرّي الدّقة في كتابة المعلومات الضرورية من اسم المشرف و عنوان المخبر ... بالنسبة للمعنيين بها، لأن رئيسة التحرير لا يمكنها تحمّل ما يترتب عن نقصان هذه المعلومات بعد نشر العدد على المنصة

 

هيئة التحرير

18-04-2022


6

Volumes

13

Numéros

204

Articles


Verifica diagnostica iniziale della comprensione del testo argomentativo

بسباسي رشيدة,  بلقاضي رزقية ليلى, 
2022-05-31

Résumé: Riassunto L’argomento che intendiamo trattare in questo contributo riguarda una verifica iniziale con valore diagnostico della competenza di comprensione del testo argomentativo da parte da studenti del terzo anno di laurea di italiano LS. Questa diagnosi iniziale è stata pensata per focalizzare meglio il grado di comprensibilità e riconoscimento della struttura tipica del testo argomentativo e la sua rielaborazione sotto forma di un riassunto. S’intende verificare, oltre la comprensione globale del testo, le conoscenze linguistiche e le capacità logiche degli studenti al loro ingresso al terzo anno a fine di stabilire gli obiettivi didattici secondo i loro bisogni comunicativi. I risultati ottenuti hanno dimostrato che i soggetti non riescono a riconoscere la struttura tipica del testo, nonostante sia compresa perfettamente l’idea generale del testo. Lo stesso va detto per i loro riassunti che non rispondono ai criteri di elaborazione e non contengono tutte le idee principali. Parole chiavi: testo argomentativo, comprensione, struttura, verifica diagnostica Abstract This article presents an initial diagnostic check-up of the argumentative text comprehension by third-year students of Italian foreign language. This diagnostic test was designed to check the overall understanding of the text and arguments organization, identifying its typical structure on the one hand and reconstructing the main ideas presented in the original text in summary, on the other hand. Our objective is to bring out the linguistic knowledge and logical skills that students have acquired at the entrance to the third year, in order to establish didactic objectives, according to their communicative needs. The results obtained showed that the students are unable to define the components of the different parts of the text, although the general idea is perfectly understood. As well as the abstracts, that do not meet the criteria and do not contain all the main ideas. Keywords: argumentative text, understanding, structure, diagnostic verification

Mots clés: Testo argomentativo ; comprensione ; struttura ; verifica diagnostica


لغة المتسوّلين في مدينة الشلف - دراسة في الخطاب التواصلي وأبعاده السوسيولسانية-

علي زروقي عبد القادر, 
2023-01-07

الملخص: يتناول هذا البحث مضامين اللغة عند طبقة معيّنة ومميّزة من المجتمع الجزائري بمدينة الشلف، والمتمثّلة في فئة المتسولين، حيث حدّدنا مجال دراسة هذه اللغة من الناحية السوسيوليسانية، وهذا بهدف التعرّف على خصوصية هذه اللغة من حيث الاستعمال والتوظيف لأهداف محدّدة، فاللغة المستعملة عند هذه الشريحة من المجتمع تمثّل شكلُا استثنائيًا من أشكال التواصل يختلط فيها العامي بالفصيح، والركيك بالبليغ والعاطفي بالديني. لقد قمت بجمع اللغة التي يستعملها المتسولون بغية البحث عما يميّز هذه اللغة المستعملة من قبلهم عن باقي الكلام المتداول بين الناس، وكذا البحث في طريقة التلفّظ عند كل شخص يريد التعبير عما بداخله من خلال اللغة، من أجل الحصول على قليل من المال، وكذلك البحث في الظروف والمتغيّرات الزمانية والمكانية التي أدّت إلى تغيّر اللغة وطريقة نطقها جهرًا أو همسًا. This research deals with the implications of the language for a specific and distinct class of the Algerian society in the city of Chlef, which is represented by the category of beggars, where we identified the field of study of this language from the sociological point of view, with the aim of identifying the specificity of this language in terms of use and employment for specific purposes. Society is an exceptional form of communication in which the common with the eloquent, the poor with the eloquent, the emotional with the religious. I have collected the language used by beggars in order to search for what distinguishes this language used by them from the rest of the speech circulating among people, as well as researching the pronunciation of each person who wants to express what is inside through the language, in order to obtain a little money, as well as searching in Circumstances and temporal and spatial changes that led to a change in the language and the way it was pronounced out loud or whispered. ش\ش

الكلمات المفتاحية: لغة، تسول، سوسيولسانيات، خطاب، تواصل. ; Language, beggary, sociolinguistics, speech, communication.