اللسانيات التطبيقية


Description

Applied Linguistics” is a reviewed scientific journal issued biannually by the laboratory of “Applied linguistics and Language Teaching” in the University of Algiers 2. It publishes original scientific research papers specialized in applied linguistics bound to the following fields of knowledge: language didactics, cognitive psychology, phonetics, automatic language processing, terminology, lexicology, sociolinguistics, machine translation and the like. It is committed to publish in Arabic, French and English The journal aims at: - being among the upscale databases to gain a vast readability, - accessing international accredited classification, - and contributing in the publication of upscale researches approved in promoting researchers internationally.

Annonce

دعوة للنشر في العدد الثاني من المجلد الخامس لمجلة اللسانيات التطبيقية

 

دعوة للنشر

 

  تعلن هيئة تحرير مجلة "اللسانيات التطبيقية" عن استقبال مقالات الأساتذة والباحثين المتخصصة في مجالاتها، لنشرها في العدد الأول من المجلد السادس الذي سيصدر شهر جوان 2022 ، وذلك في الفترة الممتدة بين 18 أفريل و 05 ماي 2022.

ملاحظة:

نلفت انتباه الباحثين إلى أن المجلة تستقبل إضافة إلى المقالات المكتوبة باللغات المعتادة: العربية والفرنسية والانجليزية، و الألمانية والروسيّة، تلك المحررة باللغة الايطالية وذلك بعد إدراج الوثائق الخاصة بها في المنصة والتي يمكن تحميلها على الرابط الآتي:

http://www.asjp.cerist.dz/en/PresentationRevue/658

كما ننبّه إلى ضرورة تحرّي الدّقة في كتابة المعلومات الضرورية من اسم المشرف و عنوان المخبر ... بالنسبة للمعنيين بها، لأن رئيسة التحرير لا يمكنها تحمّل ما يترتب عن نقصان هذه المعلومات بعد نشر العدد على المنصة

 

هيئة التحرير

18-04-2022


6

Volumes

11

Numéros

149

Articles


أثر البلاغة العربية في البحث اللساني العربي

ميهوبي إبراهيم, 
2021-12-19

الملخص: على الرغم من تطور البحث اللغويى العربي مدفوعا بـتأثير نظيره الغربي، يبقى مدينا للدراسات اللغوية القديمة، ولا سيما البلاغية منها، بقسط غير يسير من الأثر، ماتحا ومؤصلا ومجددا. وهو أمر لا يخفى على الباحثين المحققين الذين يقرون بذلك صراحة ودون مواربة من أمثال تمام حسان وأحمد المتوكل وغيرهم، ولا سيما أولئك الذين اتخذوا اللسانيات التراثية مطية لإعادة قراءة التراث. ومنه، يهدف هذا البحث إلى إبراز بعض آثار البلاغة العربية في البحث اللساني العربي من خلال تتبع جهود بعض اللسانيين المعاصرين العرب المحدثين، مقتصرا على جهود عبد القاهر الجرجاني باعتباره يمثل المرحلة التي بلغت فيها البلاغة العربية أوجها. Despite the development of Arabic linguistic research, driven by the influence of its Western counterpart, it remains indebted to ancient linguistic studies, particularly rhetorical ones, with abig share of impact. This is no secret to investigative researchers who acknowledge this openly and unequivocally from the likes of Tammam Hassan, Ahmed al-Mutawakkil and others, particularly those who have taken the linguistic as a ride to reread heritage. From there, this research aims to highlight some of the effects of Arabic rhetoric in Arabic linguistic research by tracking the efforts of some modern Arab contemporary linguists, limited to the efforts of Abdel-Qahir al-Jarjani as representing the stage at which Arabic rhetoric has reached its peak.

الكلمات المفتاحية: arab rethoric arab linguistic research impact aljurjani


الأنشطة الثقافية ودورها في تنمية الحس اللغوي للناطقين بغير العربية

الغوالي أيوب, 
2022-03-03

الملخص: اقتصرت عملية تدريس اللغة العربية في وقت مضى على تلقين الطلاب المعارف وحشو أذهانهم بالمعلومات المختلفة، مهملة كل ما يُمارس من أنشطة ثقافية خارج الفصل الدراسي، معتبرة إياها مجرد وسيلة لهو وتسلية لتمضية أوقات الفراغ، أما حديثا وبتطور المفاهيم واستحداث الأساليب والتقنيات التعليمية والتربوية، غدت عملية التدريس شاملة تسعى إلى تنمية جميع الجوانب المعرفية والتواصلية والاجتماعية، ليصبح النشاط الثقافي بممارساته الصفية أو غير الصفية إحدى وسائلها الفاعلة لتحقيق أهدافها، وجزءا أساسيا من البرنامج المُدرَّس، لا يقل أهمية عن بقية عناصره الأخرى من أهداف ومحتوى ووسائل تعليمية وطرائق تدريس وأساليب تقويم. ومن ثم فإن مفهوم النشاط الثقافي، لم يعد كما كان سائدا في السابق، وإنما اتخذ منحى آخر أكثر إيجابية. نهدف من خلال هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على الأنشطة الثقافية وكيفية إدراجها في البرامج التعليمية، وكذا الأهمية التي تكتسيها في مساعدة الطلاب على ممارستهم للغة العربية، الكلمات المفتاحية: النشاط، النشاط الثقافي، الحس اللغوي Abstract The process of teaching the Arabic language was limited in the past to the students' learning of knowledge and filling their minds with different information, neglecting all cultural activities outside the classroom, considering it merely a fun and entertaining way to spend leisure time, but recently, with the development of concepts and the development of educational and educational methods and techniques, it has become a process Comprehensive teaching seeks to develop all aspects of cognitive, communication and social, so that cultural activity with its classroom or non-classroom practices becomes one of its effective means for achieving its goals, and an essential part of the taught program, no less important than the rest of its other elements P, content, teaching aids, teaching methods and assessment methods. Hence, the concept of cultural activity is not the same as it used to be in the past. Rather, it has taken a more positive approach. We aim through this research paper to shed light on cultural activities and how to include them in educational programs, as well as the importance they attach to helping students in their practice of the Arabic language. Keywords: activity, cultural activity, linguistic sense

الكلمات المفتاحية: الكلمات المفتاحية: النشاط، النشاط الثقافي، الحس اللغوي


تداولية ألفاظ العقود في الفقه الإسلامي -من الإنجازية إلى السياقية-

قادري أمين, 
2022-01-26

الملخص: تقدم الدراسة المقترحة قراءة كلية عن "ألفاظ العقود" في الفقه الإسلامي، من منظور تداولي، وتراهن الدراسة على القوة الإنجازية لألفاظ العقود، بحكم ما يترتب عليها فقهيا من اللوازم الحقوقية كالبيع والشراء والهبة والزواج والطلاق وغيرها من المعاملات المالية والأسرية في النظام الإسلامي. كما تقترح الورقة دراسة في الوسائل اللغوية والسياقية التي يقترحها الفقه الإسلامي على مراقبي العقود من أجل فهم الفعل الإنجازي لألفاظ العقود في ضوء سياقات التلفظ؛ بهدف الحرص على سلامة العقود ومنع المتكلمين من استخدام الألعاب اللغوية للتحايل على الالتزام الفقهي بالحقوق. وستعتمد الدراسة على عرض ألفاظ العقود من خلال كتب القواعد الفقهية والفروع الفقهية مع التركيز على الفقه المالكي، من أجل بناء منظومة تصورية منسجمة، وتجنبا لتشتيت الآراء في حدود مساحة الدراسة. This research paper gives a global lecture of " contract formulas" in Islamic jurisprudence from a pragmatic perspective. It focusses on the contracts formulas performative force according to their jurisprudence obligations on legal supplies as sale, purchase, donation, marriage, divorce and all familial and financial transactions on Islamic system. This research suggest also linguistics and contextual means , proposed by jurisprudence for the contracts observer in order to understand the contracts wards achievements on pronunciation context with intention to preserve the safety of contracts and prevent speakers to use language games to cheat the jurisprudence commitment by rights. The studies shall expose the contracts formulas according to jurisprudence works, focussing on Maliki jurisprudence ,in order to build an coherent conceptual system and avoid distracting opinions on this paper area.

الكلمات المفتاحية: ألفاظ العقود – الفقه الإسلامي – التداولية – أفعال الكلام


محاولات حوسبة العروض ورقمنة الشعر العربي "عرض وتقييم"

سعدون أحمد, 
2022-03-25

الملخص: الملخص: إن علم العروض أكثر علوم العربية انضباطا وانتظاما في قواعده التأصيلية وقوانينه الإجرائية ومعاييره العلمية، وهذه الدقة تؤهله ليكون موضوعا للدراسات اللسانية الحاسوبية في إطار مشروع مستقبلي بغرض حوسبته بناء على رقمنة الشعر العربي. وإضافة إلى انضباط العروض وانتظام قواعده فالنص الشعري محكوم بضوابط إيقاعية على المستوى الصوتي بشكل مستقل عن الدلالة والمعنى مما يمكنه من تجاوز إشكالية التعرف الحاسوبي على المعاني وترجمتها رقميا. وبناء على التصور الرياضي الشامل للنظام العروضي، فإن رقمنة الشعر العربي وحوسبة علم العروض يعتبران - في ظل التطور التكنولوجي والمعلوماتي، وتوفر الوسائل الرقمية – طلبا ملحا، ومشروعا استعجاليا وجب الشروع في تحضيره والتأسيس له. فكيف تم الاستفادة من اللسانيات الحاسوبية والتطور التكنولوجي في محاولات حوسبة علم العروض، وماهي الإجراءات العلمية والمنهجية التي تم اتخاذها للوصول إلى تصميم برنامج متخصص في قراءة الشعر رقميا وتحليله عروضيا بشكل آلي بغية الوصول إلى وزنه وجوازاته وقافيته دون تدخل العنصر البشري في العملية، وماهي العقبات المنتظر مواجهتها في هذا المسار، وماهي التوصيات والمحاذير المفروض معرفتها لاستكمال المشروع بشكل ناجح. Abstract : Prosody is the most disciplined and regular science of Arabic in its original rules, procedural laws and scientific standards. In addition to the discipline of performances and the regularity of its rules, the poetic text is governed by rhythmic controls at the audio level, independent of the significance and meaning, which enables it to bypass the problem of computer recognition of meanings and their digital translation. Based on the comprehensive mathematical conception of the symmetrical system, the digitization of Arabic poetry and the computerization of prosody are considered - in light of the technological and information development, and the availability of digital means An urgent request and an urgent project that must be prepared and established. How has computational linguistics and technological development been used in attempts to computerize prosody, and what are the scientific and methodological procedures that have been taken to reach the design of a program specialized in digitally reading poetry and analyzing it automatically in order to reach its weight, changes and rhyme without the intervention of the human element in the process, and what are the expected obstacles What are the recommendations and caveats that should be known to complete the project successfully?

الكلمات المفتاحية: حوسبة ; العروض ; رقمنة ; الشعر ; اللسانيات الحاسوبية ; computerization ; Prosody ; digitization ; poetry ; computational linguistics


Integrating Critical Discourse Analysis in Teaching Literary Texts to Algerian EFL learners: A Practical Guide

يوسفي نبيلة,  بوزار سهام, 
2022-05-18

Résumé: Teaching literature to EFL learners has always been a frustrating area for teachers and learners, especially because it requires a thoroughgoing analysis of the text’s linguistic, social, political, and cultural attributes. Interestingly enough, Critical Discourse Analysis (CDA), an approach to text analysis, has emerged to elucidate the relations existing between language, power, and ideology. Incorporating CDA in literature classes allows learners to think critically about the functions of the authors’ linguistic choices and the way discourse influences and is influenced by society. This paper provides a theoretical account of CDA and teaching literature to Algerian learners and introduces some implications, guidelines, and activities on how to implement CDA when teaching literature in EFL classes.

Mots clés: Teaching literature ; Critical Discourse Analysis ; activities ; guidelines


Sprachtandem als Hilfsmittel zur Förderung interkultureller Kompetenz bei den DaF-Studierenden in Algerien/ Language tandem as a tool to promote intercultural competence among GFL- students in Algeria

زهواني مهى, 
2022-05-12

Résumé: Kurzfassung: Wegen der Globalisierung, der schnellen Entwicklungen und des Ziels der Immigration nimmt die Zahl der Fremdsprachenlerner ständig zu. Das Fremdsprachenlernen verläuft entweder in den akademischen Institutionen oder individuell mithilfe von den neuen aktuellen Lernmethoden und Materialien. In dieser Hinsicht und dank der technischen Neuerungen gewinnen die modernen Apps wie Tandem eine besondere Stelle im Lernprozess. Die Förderung interkultureller Kompetenz ist sowohl in der Fremdsprachendidaktik als auch in der Mehrkulturalitätsdidaktik sehr erforscht, aber im algerischen DaF-Unterricht ist sie wegen verschiedener Faktoren vernachlässigt. Aus diesem Grund wird in diesem Artikel den Versuch genommen, die Existenz und die Möglichkeit des Einsatzes vom Sprachtandem als eine neue Methode zur Förderung interkultureller Kompetenz bei den DaF-Studenten in Algerien zu untersuchen. Um dieses Thema gut zu bearbeiten, versuchen wir eine quantitative Studie bzw. Analyse einer Studentenbefragung durchzuführen. Abstract: Due to globalization, rapid developments and the goal of immigration, the number of foreign language learners is constantly increasing. Foreign language learning takes place either in academic institutions or individually with the help of new, up-to-date learning methods and materials. In this context, and thanks to technological innovations, modern apps like tandem are gaining a special place in the learning process. The promotion of intercultural competence has been widely researched both in foreign language didactics and in multicultural didactics, but it is neglected in Algerian GFL- teaching due to various factors. For this reason, this article will attempt to investigate the existence and possibility of using language tandem as a new method for promoting intercultural competence among GFL- students in Algeria. In order to deal well with this topic, we try to conduct a quantitative study or analysis of a student survey.

Mots clés: Sprachtandem ; interkulturelle Kompetenz ; autonomes Lernen ; algerische DaF-Studierende ; Language Tandem ; intercultural Competence ; autonomous Learning ; Algerian GFL- students


Pratique(s), représentations et transmission des langues et cultures d’origine (LCO) au sein de familles algériennes issues de l’immigration en France

بوسيقع عيسى, 
2022-05-13

Résumé: La thématique des langues et cultures d’origine (LCO) a fait l’objet de plusieurs recherches et investigation en Algérie et en France. Le présent travail se veut une exploration et une description des conditions relative à la pratique et à la transmission des LCO au sein de familles algérienne issues de l’immigration en France. L’Objectif de l’étude est double. En premier lieu, mettre en évidence les différentes réflexions initiées au sujet des pratiques linguistiques et culturelles dans le contexte migratoire. En second lieu, ouvrir des perspectives de recherche susceptibles d’aider à instaurer une meilleure approche de cette thématique à l’heure actuelle.

Mots clés: transmission ; langues ; culture d'origine ; immigration


أهمية تأليف معجم إلكتروني للغة العربية

برطولي سليمة, 
2022-05-18

الملخص: للمعجم أهمية عظيمة عند الأمم، إذ له دور كبير في حفظ لغاتها، وخدمة ناطقيها...، وقد أدرك العرب منذ القديم هذه الأهمية فبذلوا الجهد الكبير في تأليف معاجم متعددة متنوعة تترجم الجديد العلمي والحضاري من القرون الخوالي إلى يومنا هذا. لكن الجديد الحضاري المتسارع، والتقدم العلمي والتكنولوجي أظهرا حاجة بالغة إلى استخدام الحاسوب في مجال اللغة، فأدى هذا التطور المتمثل في تخزين المعلومات في الحاسوب إلى خلق بنوك للمعلومات اللغوية التي تضم مجموعة كبيرة من المعاجم المفهرسة لآلاف من الكتب على شكل رصيد كبير في بنك البيانات المعجمية ..._ فما مدى حاجة اللغة العربية للمعجم الإلكتروني ؟_ وما سبل تطوير حوسبة هذا الأخير ؟ Abstract : The dictionary is of great importance to nations. It has a great role in preserving their languages and serving their speakers ... .The Arabs have realized this importance since ancient times, so they made great effort in composing diverse dictionaries that translate the new scientific and cultural fields from the old centuries to the present day. But the new accelerating civilization and scientific and technological advances have shown a great need to use of computers in the field of language. This development of storing information on the computer has led to the creation of linguistic data banks that include a large group of indexed dictionaries for thousands of books in the form of a large balance in the lexical data bank. . _ To what extent does the Arabic language need an electronic dictionary? _ What are the ways to develop the computerization of the electronic dictionary?

الكلمات المفتاحية: المعجم ; اللغة ; معجم العربية


"الخطاب الأدبي بين بلاغة التلقي وتلقي البلاغة"

بوسكين مجاهد, 
2022-05-13

الملخص: الملخص: يعالج هذا البحث الموسوم: "الخطاب الأدبي بين بلاغة التلقي وتلقي البلاغة"، إشكالية تلقي الخطاب من زاويتين اثنتين، أولاهما: تلقي الخطاب في مضمار البلاغة سواء العربية أو البلاغة الغربية الجديدة، وكذا المقاربة التداولية، وثانيهما: كيف يبرمج النص لذاته في ذاته بلاغة تلقيه من خلال برامج التلقي التي يقترحها شكلا ومضمونا، ومن ذلك أن النص السردي يبرمج تلقيه معتمدا على التخييل والدراما من ناحية، وعلى استثارة المسرود له وإقناعه من ناحية ثانية، بينما الخطابة تبرمج تلقيها مستندة إلى الحجاج الذي تتبناه للدفاع عن رأي، أو دحض فكرة بغية إقناع المخاطب، فيما النص الشعري يعتمد على الصورة الشعرية والإيقاعات الخاجية والداخلية .. وهكذا دوليك، مما يعني أن التلقي ينطوي على بعدين اثنين متوازيين، هما التلقي الذي يبرمجه الجنس الأدبي، والتلقي الذي يقترحه القارئ، المعبر عنه في نظرية التلقي بأفق التوقع (النص، القارئ)، وفي نظرية "أمبرتو إيكو" بالاستراتيجية النصية (استراتيجية النص، استراتيجية المتلقي).

الكلمات المفتاحية: التلقي؛ البلاغة؛ النص، التداولية؛ الحجاج؛ البلاغة العربية.


Teaching ESP via Instructive Media: a Complementary Structure

يحي فاطيمة, 
2022-05-16

Résumé: Abstract: Due to the advancement of the means of communication and that of technology, TEFL has witnessed sharp progress at the level of teaching materials. Instructive media (or audio-visual instruction) is considered among the most effective tools of developing the learners’ language skills in the FL classroom. Television, radio, video systems, recorded tapes, overhead projectors, and other teaching materials can encourage them to take part in the learning situation. English for Specific Purposes (ESP) as a complex, extensive, and intensified domain needs necessarily these materials as a support to facilitate the teaching/learning process: technical words of each speciality could be easily acquired by the learners if they were able to activate their aural and visual senses via pictures, videos, and the computer. Multimedia facilities can also provide teachers with the opportunity to vary their teaching methods and techniques. In the light of this, this article deals with the problematic of how EFL teachers/learners can exploit effectively visual materials in the ESP classroom. It also aims at raising the Algerian university teachers’ awareness of the importance of these means for improving the language skills of their students.

Mots clés: ESP (English for Specific Purposes), instructive media, technology, television, radio, video systems


هيكلة تعلّمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في كتاب السنة الخامسة من التعليم الابتدائي وعلاقته بالكفاءة الختامية.Structuring the learning of "spoken understanding and production" in the fifth year of primary education textbook and its relationship to the final competence

بلقاسمي فضيلة, 
2022-05-12

الملخص: الملخص: تتوخى هذه الدراسة استقراء هيكلة تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في كتاب اللغة العربية لمتعلمي السنة الخامسة من التعليم الابتدائي،وعلاقته بما حدّده المنهاج من كفاءة ختامية لهذا الميدان ،ومن أجل تحقيق ذلك كانت تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه الواردة في هذا الكتاب في مقاطعه الثمانية مجال اهتمامنا، وسنحاول من خلالها الإجابة عن التساؤل الأساسي الآتي: هل تمّ بناء تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في الكتاب المدرسي بما يتناسب ومنصوص الكفاءة الختامية،والتي تتأسس على كفاءتي الفهم والإنتاج؟ وبعد تحليلنا لمضمون مختلف الصفحات المخصصة لتعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في الكتاب المدرسي توصلنا إلى عدّة نتائج من أهمّها أنّ بناء تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه يبدأ بتحقيق كفاءة الفهم أولا ليصل بعدها إلى تحقيق كفاءة الإنتاج مع التقيّد بالنمط المقرّر في هذه السنة ترجمة لمنصوص الكفاءة الختامية لهذا الميدان من خلال الارتكاز على ثلاثة محاور أساسية شكّلت سيرورة بناء تعلماته. : Abstract This study seeks to examine the structure of learning the spoken comprehension and production in the textbook of the Arabic language for the fifth year learners of primary education, and its relationship to the final competence of this field determined by the curriculum. We try in this paper, trough examining the textbook eight sections that deal with the learning of spoken comprehension and production, to answer the following question: Does the learning of the spoken comprehension and production in the textbook go with the final competence, which is ? based on the comprehension and production competencie After analysing the various sections that deal with the learning of spoken comprehension and production in this textbook, we reached several results, the most important of which is that the first step towards building the learning starts with the achievement of the comprehension competence and the production competence by following this year programmed pattern which is based on three main axes that form the . process of building the learnings in this field .Keywords: comprehension- production- spoken comprehension and production- final competence- textbook.

الكلمات المفتاحية: الفهم ; الإنتاج ; ميدان فهم المنطوق وإنتاجه ; الكفاءة الختامية ; الكتاب المدرسي ; comprehension ; production ; spoken comprehension and production ; final competence ; textbook



Les 10 articles les plus téléchargés