التحدي
Volume 15, Numéro 2, Pages 469-482
2023-07-24

أثر وحدات تدريبية مقترحة بطريقة التدريب التكراري على تنمية التفكير الإبداعي لدى لاعبي كرة القدم (اقل من 17 سنة)

الكاتب : موساوي عبد الحي . قندز علي . صياد حاج .

الملخص

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على اثر وحدات تدريبية خاصة بطريقة التدريب التكراري في تنمية التفكير الابداعي لدى لاعبي كرة القدم (اقل من 17 سنة) ،و لأجل ذلك اتبعنا المنهج التجريبي، حيث بلغت عينة الدراسة 40 لاعب اقل من 17 سنة ،و هذا كان في ملعب كرة القدم سبدو ولاية تلمسان . و التي اختيرت بالطريقة القصدية ، و استعملنا لجمع البيانات وحدات تدريبية مقترحة بطريقة التدريب التكراري و مقياس التفكير الإبداعي تورانس و لتحقيق هدف الدراسة قام الباحث باستخدام عدة أساليب إحصائية منها معامل الارتباط لبيرسون ، المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، "ت" ستودنت ، و أظهرت نتائج الدراسة انه توجد فروق ذات دلالة احصائية بين الاختبار القبلي و البعدي في تنمية التفكير الابداعي لصالح الاختبار البعدي و ايضا بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في القياس البعدي للتفكير الابداعي لصالح القياس البعدي للاعبي كرة القدم ،ووجود علاقة ذات دلالة احصائية طردية بين طريقة التدريب التكراري و التفكير الابداعي ،و بالتالي هناك تأثير ايجابي للوحدات المقترحة بطريقة التدريب التكراري على التفكير الابداعي لدى لاعبي كرة القدم (اقل من 17 سنة) . الكلمات الدالة: طريقة التدريب التكراري ؛ التفكير الابداعي ؛ كرة القدم . Abstract: This study aims to identify the effect of special training units in the method of repetitive training in the development of creative thinking among football players (under 17 years), and for that we followed the experimental approach, as the study sample reached 40 players under 17 years, and this was in Football stadium Sebdou state of Tlemcen. Which was chosen by the intentional method, and we used to collect the data, proposed training units using the iterative training method and the Torrance creative thinking scale. To achieve the goal of the study, the researcher used several statistical methods, including Pearson's correlation coefficient, the arithmetic mean, the standard deviation, "T" student, and the results showed The study showed that there are statistically significant differences between the pre and post test in the development of creative thinking in favor of the post test, and also between the experimental group and the control group in the post measurement of creative thinking in favor of the post measurement of soccer players, and the existence of a direct statistically significant relationship between the method of repetitive training and Creative thinking, and therefore there is a positive effect of the proposed units in the method of repetitive training on the creative thinking of football players (under 17 years). Keywords: repetitive training method; Creative thinking ; soccer .

الكلمات المفتاحية

طريقة التدريب التكراري ; التفكير الابداعي ; كرة القدم