مجلة العلوم و التكنولوجية للنشاطات البدنية و الرياضية
Volume 17, Numéro 2, Pages 373-387
2020-06-13

دور التسويق الرياضي في ترقية الرياضة الجزائرية"

الكاتب : مناد فوضيل . صياد حاج . صالحي ليلى .

الملخص

ملخص تحولت الرياضة في الاونة الاخيرة من مجرد وسيلة من وسائل الترفيه الى أحد أهم القطاعات الاستثمارية في العالم ، و أصبحت تجذب العديد من الشركات العملاقة من أجل ضخ الاموال بها ، لما تتميز به من قاعدة شعبية معتبرة ، فأصبحت بذلك السبيل الأضمن لولوج العلامات التجارية لأكبر شريحة ممكنة من فئات المجتمع . كما و تعد العقبات المالية من أبرز معيقات تقدم الحركة الرياضية على اختلاف أنواعها و بالتالي فالعلاقة بين الاقتصاد و الرياضة هي علاقة أخد و عطاء ، لكن حلقة الوصل هذه تكاد تكون مفقودة تماما في منظومة الرياضة الجزائرية . و عليه جاءت هذه الورقة كمحاولة لتسليط الضوء على أهمية التسويق الرياضي باعتباره من أهم مصادر التمويل الذاتي للأندية و الفرق ، خاصة في ظل ما تشهده الساحة الاقتصادية من اختناقات جراء انخفاض اسعار النفط مما قزم حجم الميزانية الموجهة للقطاع ككل ، و خلصت الى نتيجة مفادها أن للتسويق الرياضي على تعدد مجالاته دور فاعل في بعث وترقية الرياضة عامة و الجزائرية خاصة و مدى قدرته على اعطائها نفسا جديدا يشرف تاريخها العريق. abstract INrecent times, sport has shifted from a simple means of entertainment to one of the most important investment sectors in the world, and it has attracted many giant companies in order to pump money into it, due to its distinguished popular base, thus becoming the surest way for brands to enter the largest possible segment From society. Also, the financial obstacles are among the most important obstacles to the progress of the sports movement of all kinds. Therefore, the relationship between economics and sport is one of give and take, but this link is almost completely lost in the Algerian sports system. Accordingly, this paper came as an attempt to highlight the importance of sports marketing as one of the most important sources of self-financing for clubs and teams, especially in light of the bottlenecks witnessed by the economic scene due to the low oil prices, which dwarfed the size of the budget directed to the sector as a whole, and concluded that The athlete, due to his multiple fields, plays an active role in the promotion and promotion of sport in general, and Algerian in particular, and the extent of his ability to give it a new breath that honors its ancient history.

الكلمات المفتاحية

التسويق الرياضي ، العقبات المالية ، اقتصاديات الرياضة ، الرياضة الجزائرية . ; Sports Marketing, Financial Obstacles, Sports Economics, Algerian Sports