مجلة البحوث التربوية والتعليمية
Volume 12, Numéro 1, Pages 155-172
2023-06-11

مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ الرّابعة متوسط(دراسة ميدانية)

الكاتب : وداعي مبروك . تومي طيب .

الملخص

هدفت الدّراسة الحالية إلى التّعرف على مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ الرّابعة متوسط، والتّعرف على الفروق في مستوى قلق الامتحان لديهم تبعا لمتغيّر الجنس(الذّكور ،الإناث)، تكوّنت عيّنة الدّراسة من جميع تلاميذ الرابعة متوسط لمتوسّطة أحمد مقارني/خلفون والبالغ عددهم(63) تلميذا وتلميذة، استخدم الباحثان المنهج الوصفي التّحليلي،أمّا أداة الدراسة فتّمثلت في مقياس قلق الامتحان إعداد سبيلبيرجر(Spielberger ,1972) ترجمة(عبد الحافظ، 1986)، وبعد استخدام الأساليب الإحصائية المناسبة(المتوسّط الحسابي، الانحراف المعياري، اختبار "ت")بواسطة برنامج spss.توصّلت الدّراسة إلى أن مستوى قلق الامتحان متوسّط لدى تلاميذ الرّابعة متوسّط، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى قلق الامتحان لدى تلاميذ الرّابعة متوسّط تعزى لمتّغير الجنس(الذّكور،الإناث) ولصالح الإناث. Abstract :The current study aims at identifying the level of exam anxiety among the fourth year middle school students and the differences in their level of exam anxiety according to the gender (males, females). The study sample consisted of all 63 fourth year students at Ahmed Mikrani middle school in Khalfoune. The researchers used the descriptive analytical method, and the study tool was represented in the exam anxiety scale prepared by Spielberger (1972), translated by Abdel Hafez (1986). After using the the appropriate statistics (mean, standard deviation, “t” test) by SPSSprogram.The study found that the level of exam anxiety is meduim among the fourth year middle school students, and there are statistically significant differences in the level of exam anxiety attributable to the gender variable (males, females) and for females.

الكلمات المفتاحية

القلق ; قلق الإمتحان ; تلاميذ الرّابعة متوسط ; anxiety ; exam anxiety ; fourth year students