مجلة روافد للدراسات و الأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية
Volume 7, Numéro 2, Pages 106-135
2023-06-01

الاحتياجات التدريبية لمستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي المدمجين دراسة ميدانية بولاية سطيف

الكاتب : وداعي مبروك . تومي طيب .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى التّعرف على الاحتياجات التدريبية لمستشاري التّوجيه والإرشاد المدرسي والمهني المدمجين من وجهة نظرهم، تكوّنت عينة الدراسة من (50) مستشارا مدمجا واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي واستبيان الاحتياجات التدريبية من إعداد الباحثان يتكون من(36) فقرة موزعة على(03) محاور هي: الإعلام المدرسي، التوجيه وتربية الاختيارات، الإرشاد والتكفل والمرافقة، وبعد استخدام الأساليب الاحصائية المناسبة بواسطة برنامج الحزم الاحصائي spss (المتوسط المرجح، الانحراف المعياري، الوزن النسبي المئوي) توصّلت الدّراسة إلى النتائج الآتية: لمستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني المدمجين احتياجات تدريبية متوسطة في محور الإعلام المدرسي ومحور التوجيه وتربية الاختيارات لدى التلاميذ، ولمستشاري التوجيه والارشاد المدرسي والمهني المدمجين احتياجات تدريبية كبيرة في محور الارشاد والتكفل والمرافقة. Abstract: This study aims at identifying the training needs of integrated school and vocational guidance counselors. The sample of the study was composed of 50 integrated school guidance counselors. The study was based on the descriptve analytical approach, and the study tool was the training needs questionnaire prepared by the researcher, consisted of 36 paragraphs, and distributed over three fields (school media, guidance, education of choices for pupils, counselling and accompaniation). After using the appropriate statistical methods by SPSS statistical package program (weighted average, standard deviation, relative weight), the study reached the following results: There are medium training needs for integrated school and vocational guidance counselors in the fields of school media, guidance and education of choices for pupils. Meanwhile, there are significant training needs for integrated school and vocational guidance counselors in the field of counselling and accompaniment.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الاحتياجات التدريبية ؛ مستشار التوجيه والإرشاد ؛ الإعلام المدرسي؛ التوجيه وتربية الاختيارات؛ الإرشاد والتكفل والمرافقة. Keywords: Training needs; guidance counselor; School media; Guidance and education choices; Counseling and psychological accompaniment.