مقاربات فلسفية
Volume 10, Numéro 1, Pages 10-30
2023-05-05

الغزالي والاندلسيين

الكاتب : لسود محمد .

الملخص

ملخّص: لايحتاج المرء إلى بذل جهد كبيرحتى يدرك ماعرفه أبو حامد الغزالي من حظوة منقطعة النّظيرعند المتصوفة ككل وعند متصوفة الأندلس والمغرب على وجه الخصوص وكان كتاب"إحياء علوم الدين" عندهم بمثابة المرجع الذي يتوجّب ختمه على كل مريد .ولكن إرتباطه بحركة التصوف السياسي التي ستعرفها هذه البلاد ،وهي حركة عرفت باهتمام أعلامها به، صبّت عليه جام غضب الفقهاء المالكية السلفيين والأمراء المرابطين على وجه الخصوص وهو ما أدّى إلى أحلك الظروف التي عرفها نتاج هذا المفكّر في الاندلس عندما أحرق كتاب"الإحياء" ومنع تداول الكتب الأخرى التّابعة لصاحبه .و يمكن الحديث عن تشكّل تقليد ،عند أهل الأندلس، طغت عليه نسبة شبهات عديدة لفكر الغزالي تذهب من إتهامه بالتفلسف إلى نسبة أفكاره إلى التصوف البعيد عن الدّين فإلى ربطه بالتشيّع الفاطمي والحركات الباطنية وإنتهاء بوسمه بالكفروالزندقة،وهوالذي وصف في فضاءات أخرى بنعوت لم يحرزها غيره ليس أقلّها نعته"بحجة الإسلام".والحقيقة أن عداء الكثيرمن المغاربة للغزالي لا يعني أنّه سلم من ذلك في بيئات مشرقية و كان العداء صادرا عن بعض الصوفية بقدرما كان صادرا عن الفقهاء . Abstract: One does not need to make a great effort to realize what Abu Hamid al-Ghazali knew of unparalleled favor among the Sufis as a whole and among the Sufis of Andalusia and Morocco in particular. But his association with the political Sufism movement that this country will know, and it is a movement that was known for the interest of its scholars in it, poured upon him the wrath of the Salafi Maliki jurists and the Almoravid princes in particular, which led to the darkest conditions that he knew for the production of this thinker in Andalusia when he burned the book “Al-Ihya” and prevented its circulation Other books belonging to its owner It is possible to talk about the formation of a tradition among the people of Andalusia, which was overshadowed by many suspicions attributed to Al-Ghazali’s thought, going from accusing him of philosophizing, to attributing his ideas to mysticism far from religion, to linking it to Fatimid Shi’ism and esoteric movements, and ending with his branding of infidelity and heresy, and he who was described in other spaces with epithets that no one else has achieved. At least he called him "the pretext of Islam." The truth is that the hostility of many Moroccans to Al-Ghazali does not mean that he was safe from that in eastern environments, and the hostility emanated from some Sufis as much as it was emanating from the jurists.

الكلمات المفتاحية

Keywords : Al-Ghazali. Mysticism. Esoteric. movements Andalusia. Sufis. political Sufism ; الكلمات المفاتيح: متصوفة الاندلس. ابوحامد الغزالي. التصوّف السياسي. كتاب الإحياء. حجة الاسلام.