khazzartech الاقتصاد الصناعي
Volume 12, Numéro 2, Pages 515-538
2022-12-31

دور التسويق الدولي في تعزيز فرص التغلغل بالأسواق الأجنبية -دراسة حالة الشركة الجزائرية القطرية للصلب- The Role Of International Marketing In Promoting Opportunities To Penetrate Foreign Markets Case Study Of The Algerian Qatari Steel Company

الكاتب : مسكين عبد الحفيظ . زرقوط ريمة .

الملخص

ملخص تعتبر صناعة الحديد والصلب من الصناعات الإستراتيجية في العالم ، وقد هدفت هذه الدراسة لتسليط الضوء إلى مدى مساهمة أنشطة التسويق الدولي في تعزيز فرص التغلغل إلى الأسواق الأجنبية لأبرز الشركات الجزائرية في هذه المجال وهي الشركة الجزائرية القطرية للصلب. توصلت الدراسة إلى أن الشركة تمارس مختلف أنشطة التسويق الدولي وتهتم بها باستمرار غير أنها لا تساهم بالشكل الكبير في ولوجها إلى الأسواق الأجنبية بسبب طاقة إنتاجها المحدودة، وخصوصية الصناعة التي لا تتطلب بعضا من ممارسات التسويق الدولي. الكلمات المفتاحية: صناعة الحديد والصلب؛ تسويق دولي ؛ أسواق أجنبية . تصنيفات JEL : L69 ، M31 ، F23 . Abstract The iron and steel industry is one of the world's strategic industries. This study was aimed at highlighting the extent to which international marketing activities contribute to enhancing opportunities to penetrate the foreign markets of the most prominent Algerian companies in this field, the Algerian Qatari Steel Company. The study found that the company engages in various international marketing activities and is constantly interested in them, but does not contribute significantly to their access to foreign markets due to their limited production capacity and industry privacy that does not require some international marketing practices. Keywords: Iron and steel industry; International Marketing; foreign markets. JEL Classification Codes: L69, M31, F23 .

الكلمات المفتاحية

أسواق أجنبية ; تسويق دولي ; صناعة الحديد والصلب ; Iron and steel industry ; International Marketing ; foreign markets.