أبعــاد
Volume 9, Numéro 2, Pages 369-388
2022-12-31

خدمات الإرشاد والتوجيه ودورها في تحسين أداء الأطراف المشاركة في العملية التعليمية

الكاتب : معاشو عباسية . بلعجال فوزية .

الملخص

تعتبر التربية وسيلة المجتمع لتجسيد التنمية البشرية بجميع أبعادها عن طريق المؤسسة التعليمية، ولعل الإرشاد و التوجيه هو الأداة الضرورية لتحقيق هذه التنمية. فالوسط المدرسي مرتبط بممارسة هذه الوظيفة و التي أصبحت اليوم العملية التي تهدف إلى عقلنة التعليم وتحقيق الفعالية. وأمام هذا الواقع كان التوجه في هذه الدراسة لإبراز جوانب من أدوار الخدمات الإرشادية و التوجيهية في تحسين العملية التعليمية ومدى استفادة أفراد العينة من (مدراء، أساتذة ، تلاميذ و حتى الأولياء) من الخدمات الإرشادية المقدمة إليهم .و للتحقق من ذلك قمنا بدراسة سوسيولوجية ميدانية أجريت على مجموعة من المدارس الابتدائية بمدينة سيدي بلعباس. Education is the society's means to embody human development in all its dimensions through the educational institution, and perhaps guidance and direction is the necessary tool to achieve this development. The school environment is linked to the exercise of this function, which today has become the process that aims to rationalize education and achieve effectiveness. Faced with this reality, the orientation in this study was to highlight aspects of the roles of the guidance and guidance services in improving the educational process and the extent to which the sample members (principals, teachers, students and even parents) benefit from the guidance services provided to them. To verify this, we conducted a field sociological study conducted On a group of primary schools in Sidi Bel Abbes.

الكلمات المفتاحية

الإرشاد ; التوجيه ; المؤسسة التعليمية ; العملية التعليمية ; الأداء