مجلة إسهامات للبحوث و الدراسات
Volume 5, Numéro 1, Pages 26-44
2020-06-30

معوقات الإرشاد والتوجيه في المؤسسات التعليمية من وجهة نظر مستشاري التوجيه والإرشاد دراسة ميدانية بورقلة

الكاتب : الشيخ أولاد هدار . خالد قريشة .

الملخص

تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف معوقات الإرشاد والتوجيه في مؤسسات التعليم الثانوي لدى عينة من مستشاري التوجيه والإرشاد، ودراسة الفروق بين عينات الدراسة تبعا لمتغيلر الجنس ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم الإعتماد على مقياس معوقات الإرشاد والتوجيه لدى مستشاري التوجيه من إعداد الباحثان ، وذلك بعد التأكد من خصائصه السيكومترية وباستخدام الأساليب الإحصائية (معامل الإرتباط بيرسون،ومعامل الوزن المئوي ،ومربع كاي )أمكن التحقق من أهداف الدراسة والوصول إلى أن نسبة معوقات الإرشاد والتوجيه موجودة ،كما توجد فروق في معوقات الإرشاد تبعا لمتغير الجنس ، ليتم تفسيرها في ضوء الإطار النظري والدرسات السابقة ذات الصلة بموضوع بالموضوع. The current study aims to discover the obstacles of guidance and guidance in secondary education institutions for a sample of counseling and guidance counselors, and to study the differences between study samples according to the gender variable, and to achieve the goals of the study was relying on the scale of obstacles to guidance and guidance for guidance counselors prepared by the researchers, after confirming its characteristics Psychometric and by using statistical methods (Pearson correlation coefficient, percentage weight factor, and Kay square) it was possible to verify the objectives of the study and reach that the percentage of guidance and guidance obstacles exist, and there are differences in the guidance obstacles according to the gender variable, to be Its progress in the light of the theoretical framework and previous Studies relevant to the subject matter.

الكلمات المفتاحية

معوقات الإرشاد والتوجيه في المؤسسات التعليمية - مستشاري التوجيه والإرشاد