مجلة اقتصاديات شمال افريقيا
Volume 18, Numéro 3, Pages 549-570
2022-11-11

Innovative Teaching And Knowledge Economy In Universities From The Perspective Of Academics At Mascara University

Authors : Mekkaoui Mekki . Bidi Aissaoui Soraya . Kouadri Henni Tayyib .

Abstract

The purpose of this study is to find out the underlying relationship between the quality of innovative teaching and Knowledge Economy from the perspective of the teachers interviewed in the Faculties at Mascara University. Thus, the study was conducted based on a questionnaire composed of four main axes and the target sample included 120 academics. Then, the questionnaire data were analyzed by using the Statistical Package for the Social Sciences Software (SPSS) based on the calculation of the average scores and the Pearson correlation coefficient. The study concluded that there is a close correlation between the quality of lectures, teaching, and the availability of the requirements of the Knowledge Economy and encouraging research resources and administrative facilities. تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن طبيعة العلاقة التي تربط جودة الابداع التدريسي باقتصاد المعرفة من وجهة نظر اساتذة الكليات المستجوبة في جامعة معسكر ،ولتحقيق اهداف الدراسة تم الاعتماد على استبيان مكون من اربعة محاور رئيسية ،حيث شملت عينة الدراسة على 120 استاذ ،و قد تم تحليل البيانات الواردة من الاستبيانات عن طريق استخدام برنامج الحزم الاحصائية للعلوم الاجتماعية spss اعتمادا على حساب المتوسطات الحسابية و معامل الارتباط بيرسون ،و خلصت الدراسة لوجود علاقة قوية بين جودة المحاضرات و جودة التدريس لدى الأساتذة و توفر متطلبات اقتصاد المعرفة إضافة الى توفر الامكانيات البحثية المشجعة و التسهيلات الإدارية .

Keywords

Innovation ; Innovative Teaching ; Knowledge Economy ; Academics Mascara University ; الابداع ; الابداع التدريسي ; اقتصاد المعرفة ; الابداع التدريسي في جامعة معسكر