مجلة الآداب والعلوم الإنسانية
Volume 15, Numéro 1, Pages 139-164
2022-06-30

تعليمية اللغة العربية بنظاميها المعجمي والتركيبي من خلال مناهج الجيل الثاني.

الكاتب : مقراني نورة . كنوز صابر .

الملخص

يعدّ الإصلاح التربوي أُسّا من أسس تقدّم المنظومات التربوية في أي بلد؛ إذ يمكن أن يعكس هوية المجتمع وثقافته، وحتى سياسته وفلسفته في التعامل مع شتى مجالات الحياة. ولقد شهدت جل دول العالم حركات إصلاحية تربوية هدفت إلى تجديد النظام التربوي بجميع مضامينه لأسباب متعددة (تاريخية، سياسية، أو مواكبة لمستجدات التقدم التكنولوجي...). ولم تختلف أهداف المنظومة التربوية الجزائرية عن بقية دول العالم في مساعيها ومراميها، وتوالت نماذج الإصلاحات على المنظومة التربوية الجزائرية، على طول هذه السنوات، حتى طالعتنا السلطات الوصية في السنوات الأخيرة بمجموعة إصلاحات سميت بــــــ "مناهج الجيل الثاني" أو "المناهج المعاد كتابتها "، والتي حاول من خلالها علماء اللغة العربية استثمار مضامينها في تعليمية اللغة العربية بجميع مستوياتها بخاصة المعجمية والتركيبية منها؛ أي اكتساب المتعلم لثروة لغوية جيدة، إضافة إلى تعلم قواعد هذه اللغة نطقا وأداء في مختلف المواقف التعليمية؛ فإلى أي مدى يمكن لهذا المستجد التربوي أن يسهم في تعليمية اللغة العربية بجميع مستوياتها؟ Educational reform is seen as one of the foundations for the advancement of education systems in any country. It can reflect the identity and culture of the community and even its policy and philosophy of treatment in various areas of life. Most countries in the world have seen educational reform movements aimed at renewing the education system for all its content and for multiple reasons (Historical, political, or in phase with the evolution of technology ...). The objectives of the Algerian education system do not differ from the rest of the world in its efforts and objectives; The reform models of the Algerian education system have continued throughout these years, until the supervisory authorities presented us in recent years with a set of reforms called "the second-generation model" or "the rewritten model". Through which Arab linguists have tried to invest its contents in the teaching of Arabic at all levels, especially lexical and syntactic, which means the acquisition by the learner of a good linguistic wealth, in addition to learning the rules of this language in terms of pronunciation and performance in various educational situations. To what extent can this educational innovation contribute to the teaching of the Arabic language at all levels?

الكلمات المفتاحية

جيل ثاني؛ تعليمية اللغة العربية؛ نظام معجمي وتركيبي.