مجلة العلوم الاجتماعية و الانسانية
Volume 8, Numéro 2, Pages 403-433

أنماط معالجة المعلومات لدى التلاميذ المتفوقين دراسيا (دراسة ميدانية مقارنة بين تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني ببعض المدارس الابتدائية بولاية المسيلة)

الكاتب : Fanniche Hanen .

الملخص

• الملخص: هدفت الدراسة إلى التعرف على أنماط معالجة المعلومات لدى كل من تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني المتفوقين دراسيا ببعض المدارس الابتدائية بولاية المسيلة، وقد أجريت الدراسة على عينة تقدر بـ: (30) تلميذا وتلميذة تم اختيارهم بطريقة قصدية، ولاختبار فرضيات الدراسة تم تطبيق مقياس أنماط معالجة المعلومات، التي تم التأكد من خصائصه السيكومترية، وخلال هذه الدراسة استعانت الباحثتان بالمهج الوصفي المقارن، كما استخدمت الباحثتان في المعالجة الإحصائية البرنامج الإحصائي (spss 20)، حيث تم الاستعانة بأساليب إحصائية منها: المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، اختبار (t-test). وفي الأخير أسفرت الدراسة على النتائج التالية: • توجد فروق في أنماط معالجة المعلومات (النمط الأيسر، النمط الأيمن، النمط المتكامل) بين تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني المتفوقين دراسيا. • توجد فروق ذات دلالة إحصائية في نمط المعالجة المتتابعة (الأيسر) بين تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني المتفوقين دراسيا. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمط المعالجة المتزامنة (الأيمن) بين تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني المتفوقين دراسيا. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في نمط المعالجة المركب (المتكامل) بين تلاميذ مناهج الجيل الأول وتلاميذ مناهج الجيل الثاني المتفوقين دراسيا. The purpose of this study is to identify patterns of process information in all of the first generation methods students and disciples of the second generation curriculum gifted curriculum some elementary schools in M'sila, the study was conducted on a sample of: (30) pupils and pupil were chosen groupsþ and testing Hypotheses of the study information processing styles scale was applied, making sure the psychometric properties, and during this study used albahathtan a comparative descriptive squatting albahathtan was also used in the statistical treatment of statistical software (spss20), with statistical techniques including: Arithmetic averages, standard deviations, test (t-test). In the latter study yielded the following results: • Feature differences in information processing styles (Left style, Right style, Integrated style) between the first generation methods students and disciples of the second generation platforms excelling academically. • There are statistically significant differences in the pattern of successive treatment (Left style ) between the first generation methods students and disciples of the second generation platforms excelling academically. • There are statistically significant differences in the pattern of successive (" Right style) treatment among pupils of first generation platforms and second generation methods students excelling academically. • The lack of statistically significant differences in the pattern of composite processing (Integrated style) between the first generation methods students and disciples of the second generation platforms excelling academically.

الكلمات المفتاحية

• أنماط معالجة المعلومات؛ المتفوقين دراسيا. key words: Information processing styles; The outstanding.