المحترف
Volume 9, Numéro 3, Pages 135-157
2022-06-18

جودة الخدمات الرياضية فلسفة و ثقافة ؟ أم شهادة و سلوك؟

الكاتب : عاشور عادل .

الملخص

أصبحت إدارة الجودة الشاملة في الوقت الحاضر حديث الساعة في أوساط الأعمال والجامعات ومراكز البحث العلمي والشركات العالمية على اختلاف أحجامها في كافة أنحاء العالم وحتى الأجهزة الحكومية أيضا وكافة المؤسسات الخدمية و خصوصا الرياضية منها، و التي أصبحت تحتل فيها الجودة مكانة هامة و أساسية ، فهي أحد أهم الشرايين الحيوية التي تراهن عليها في وضع استراتيجياتها و الآليات الهادفة لتحقيق أهدافها من خلال كسب رضا عملائها و ولائهم سواء الحاليين أو المرتقبين و المحافظة عليهم من خلال معرفة نتائج جودة الخدمات المقدمة و المدركة لدى زبائنها و مدى تأثير ذلك على رضاهم. وسنشير إلى المعايير العلمية المستخدمة في تطبيق معايير الجودة ، سعياً إلى تغذية فكر المستهلك أو العميل والتي بلا شك ستنعكس على ثقافته و سلوكه كمستهلك أو منتج للخدمة، مما يضطر هذه الجهات إلى مواصلة سعيها نحو تطوير خدماتها وفق رغبات واحتياجات بل وتوقعات العميل . Total quality management has become at the present time the talk of the hour in business circles, universities, scientific research centers and international companies of all sizes around the world and even government agencies as well and all service institutions, especially sports ones, in which quality has become an important and essential position, as it is one of the most important vital arteries that are betting on it in developing its strategies and mechanisms aimed at achieving its goals by gaining the satisfaction and loyalty of its customers, whether current or prospective, and maintaining them by knowing the results of the quality of services provided and perceived by its customers and the extent of its impact on their satisfaction. We will refer to the scientific standards used in the application of quality standards, in an effort to nurture the thought of the consumer or the customer, which will undoubtedly be reflected on his culture and behavior as a consumer or service producer, forcing these parties to continue their quest to develop their services according to the desires, needs, and even expectations of the customer.

الكلمات المفتاحية

المؤسسة الرياضية ; العميل ; جودة الخدمة ; التسويق