الحوار الثقافي
Volume 11, Numéro 1, Pages 3-21
2022-06-04

الكتابة وتفكيك ميتافيزيقا اللغة عند جاك دريدا

الكاتب : معرف مصطفى .

الملخص

من منطلق سيميائي ودلالي بحت، يقوم فيلسوف التفكيك جاك دريدا بتفعيل، أدوات تقويض النسق الذي تشكلت من خلاله الميتافيزيقا الغربية سيما نظرية العلامة. ويرى أنها تشكلت بالأساس، على مركزية العقل أو اللوغوس ومركزية الصوت (Logocentrisme، Phonocentrisme)، وحول فلسفة الذات والحضور التي تسيطر على الفكر الغربي. وهي المراكز التي تحقق نزعة الإعلاء من الذات المتسمة بالامتلاء أمام ذاتها، واستغنائها عن صورة المادة والجسد والعالم الخارجي عموما، تماما مثلما هي الكتابة التي اعتبرتها التقاليد اللسانية منذ اليونان وحتى دو سوسير، مجرد تقنية مادية وظيفتها تسجيل الكلام وإملاءات الصوت، وبالتالي تم احتقارها واعتبارها مجرد زائدة يمكن الاستغناء عنها، لأن طبيعتها المادية تشويه وتهديد لمثالية وشفافية الصوت، الذي هو أساس قيام علوم اللغة بحسب تلك التقاليد الميتافيزيقية. From a purely semantic and semiotic standpoint, the philosopher of deconstruction, Jacques Derrida, activates the tools that undermine the system through which Western metaphysics was formed, particularly the sign theory. He believes that it was formed mainly on the centrality of the mind or logocentrism and phonocentrism, and around the philosophy of the self and the presence, that dominates Western thought. These centers achieve the tendency to exalt the self that is full in front of itself, and dispensing with the image of matter, the body, and the outside world in general, just as writing was considered by linguistic traditions from Greece to De Saussure as a mere material technique whose function is to record speech and the dictates of sound. Consequently, it was despised and considered a mere addition that could be dispensed with, because its material nature is a distortion and threat to the idealism and transparency of the voice, which is the basis for the establishment of language sciences according to those metaphysics traditions.

الكلمات المفتاحية

جاك دريدا ; الغراماتولوجيا ; التفكيك ; العلامة الكتابية ; ميتافيزيقا اللغة ; الأثر