مقاربات فلسفية
Volume 8, Numéro 2, Pages 163-180
2021-10-23

لعبة الدلالة بين عنف اللغة واختلافية الكتابة في تفكيكية دريدا

الكاتب : معرف مصطفى .

الملخص

يهدف هذا البحث، ومن خلال فيلسوف التفكيك جاك دريدا، إلى إبراز كيف أن اللسانيات المعاصرة، في تصورها لنموذج اللغة والكتابة، اللذين انتقتهما الميتافيزيقا الغربية بعناية، تعبر برأيه، عن عماء لا مثيل له، لا يزال مستمرا في إلتفافه حول تمركزات لوغوسية، وصوتية، وأخرى عرقية. فمن خلال قراءته التفكيكية لدو سوسير في الجراماتولوجيا، يعلن دريدا أن ثمة شيئا ما كتب داخل الخطاب اللغوي والدلالي لم يقل أبدا، والذي هو إخفاء حقيقة أن الكتابة هي أصل اللغة، عاملا بذلك على كشف الجانب الميتافيزيقي المسكوت عنه في الدرس اللساني، ومستنبطا اعترافا ضمنيا لم يعلنه دو سوسير، حول الطبيعة الاختلافية للكتابة وشموليتها للغة. إعتراف ينتزعه دريدا من خلال استراتيجية تفكيكه لنظرية العلامة اللسانية، ومقابلة دو سوسير ضد دو سوسير، لإقامة الدليل على أن اللغة، بعيدا أن تكون تلك التي يجب أن تحتمل النقش، هي دوما مكتوبة مسبقا. This research aims, through deconstruction philosophy of Jacques Derrida, to showing how contemporary linguistics, in her perception of the language and writing model, carefully selected by Western metaphysics, express his opinion, About an unparalleled blindness, it still continues to wrap around logical and vocal centers, and another ethnic. Through his deconstructive reading of De Saussure on Grammatology, Derrida declares that there is something written within the linguistic and semantic discourse that has never been said, which is to hide the fact that writing is the origin of language, working in this way to reveal the metaphysical side that is silent in the linguistic lesson, and deduced a tacit confession not announced by De Saussure, on the different nature of writing and its comprehensiveness of language. A confession that Derrida extracts through the strategy of deconstructing the linguistic sign theory, and the confrontation of De Saussure against De Saussure, to establish proof that the language, far from being the one that must bear the engraving, it is always pre-written.

الكلمات المفتاحية

جاك دريدا ; الدلالة ; اللغة ; الاختلاف ; التفكيك ; الكتابة