قراءات
Volume 14, Numéro 1, Pages 553-574
2022-12-15
الكاتب : منصوري نجاح .
ملخص: يروم هذا المقال إلى استجلاء مفهوم الكتابة عند جاك دريدا وهذا من خلال استقراء الأقانيم الثلاثة التي تتشكل منها الكتابة كممارسة تفكيكية بغية التوصل إلى تحديد شامل لهذه الإيقونة الدالة؛ فالكتابة عند جاك دريدا تتجلى في ثلاثة أقانيم وهي كالأتي: الكتابة/ الفارماكون، الكتابة/ المكمل، الكتابة/ الأثر. تمثل إشكالية الكتابة عند جاك دريدا مسارا تقويضيا لصرح الميتافيزيقا الغربية من خلال إعادة النور لإشكالية الكتابة بكل تفرعاتها ومفاهيمها وأثرها وتاريخها ومسائلتها لأركان الفكر المركزي الغربي الإقصائي من خلال قلب التراتبات المكرسة من طرف الخطاب الفلسفي الغربي الرسمي. Abstract: This article aims to clarify the concept of writing when Jacques Derrida, and this is by extrapolating the three hypostases that make up writing as a deconstructive practice in order to reach a comprehensive definition of this symbolic function; Writing according to Jacques Derrida is manifested in three persons, which are as follows: writing / pharmacon, writing / subblementarity, writing / effect. The problem of writing for Jacques Derrida represents a path of undermining the edifice of Western metaphysics by restoring the light to the problem of writing with all its branches, concepts, impact, history and questioning the pillars of Western exclusionary central thought through overturning the hierarchies established by the official Western philosophical discourse.
Keywords: Writing - strategy of deconstruction - subblementarity - difference. ; كلمات مفتاحية: الكتابة- إستراتيجية التفكيك- المُكمل- الاختلاف.
Ondoua Herve Toussaint
.
pages 92-110.
Hanifi Djamila
.
ص 169-186.
بركة شريف
.
ص 794-809.
مجاهد وسيلة
.
قرقوى بدرة
.
ص 74-88.