دفاتر المخبر
Volume 16, Numéro 2, Pages 241-260
2021-12-31

دور استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في التحصيل الدراسي للطلبة في ظل انتشار جائحة كورونا (كوفيد-19) - دراسة ميدانية بجامعتي سطيف01 وسطيف02

الكاتب : بومنقاش فيصل . يعلى فروق .

الملخص

تسعى الدراسة الحالية للتعرف على دور استخدام شبكات التواصل الاجتماعي من طرف الطلبة الجامعيين في تحصيلهم الدراسي في ظل انتشار جائحة كورونا (كوفيد-19)، ومن أجل ذلك أجريت الدراسة الميدانية على عينة متكونة من (143) طالبا بجامعتي فرحات عباس سطيف01 ومحمد لمين دباغين سطيف02، مستخدمين المنهج الوصفي والاستبيان كأداة لجمع البيانات. وأكدت نتائج الدراسة أن التواصل مع الزملاء والأساتذة في إطار التحصيل الدراسي من بين أسباب استخدام الطلبة لوسائل التواصل الاجتماعي في ظل جائحة كورونا (كوفيد-19)، وأن لاستخدامها دورا فعال في التحصيل الدراسي للطلبة، وأن هناك تغير كبير وواضح في عادات استخدام الطلبة لهذا النوع من الوسائل من أجل التحصيل الدراسي قبل وبعد انتشار وباء كورونا (كوفيد-19). The current study seeks to identify the role of university students' use of social networks in their academic achievement in light of the spread of the Corona (Covid-19) pandemic, and for this the field study was conducted on a sample of (143) students at Ferhat Abbas University Sétif 01 and Mohamed Lamine Debaghine Sétif 02, using the Survey method and questionnaire as a tool to collect data. The results of the study confirmed that communication with colleagues and professors in the context of academic achievement is among the reasons students use social media in light of the Coronavirus (Covid-19) pandemic, and that its use plays an effective role in the academic achievement for students, and that There is a significant and clear change in the habits of Students' use of this kind of media for academic achievement before and after the spread of the Coronavirus (Covid-19) epidemic.

الكلمات المفتاحية

الجامعة؛ الطلبة؛ شبكات التواصل الاجتماعي؛ التحصيل الدراسي؛ كورونا (كوفيد-19). ; University; Students; Social networks; Academic achievement; The Corona (Covid-19).