مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 2, Pages 1297-1319
2022-01-30

مهارات الاتصال التربوي وعلاقتها بفاعلية الذات الأكاديمية لدى تلاميذ التعليم المتوسط، دراسة ميدانية بمتوسطة الحسن البصري بسيدي عامر ولاية المسيلة

الكاتب : حنة عبد القادر . خطوط رمضان .

الملخص

الملخص: هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين مهارات التواصل التربوي وفاعلية الذات الأكاديمية لدى تلاميذ التعليم المتوسط، وعلاقة ذلك بمتغيري جنس التلميذ، والمستوى الدراسي. تكونت عينة الدراسة من (80) تلميذا وتلميذة من مستويي السنة الثالثة والرابعة متوسط تم اختيارهم باتباع أسلوب العينة العشوائية من مجموع (407) تلميذا وتلميذة، تم استخدام استبيان لقياس مهارات الاتصال التربوي ويتكون من(60) فقرة موزعة على أربعة أبعاد، وآخر لقياس فاعلية الذات الأكاديمية ويتكون من(20) فقرة تم توزيعها على بعدين. أسفرت الدراسة على أنه توجد علاقة ارتباطية موجبة بين مهارة الاتصال المعرفي ودافعية الانجاز الدراسي لدى تلاميذ التعليم المتوسط، كما توجد علاقة ارتباطية موجبة بين مهارة الاتصال المعرفي والتوافق، وكذا وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مهارة الاتصال السلوكي (الحركي) ودافعية الانجاز الدراسي، كما توجد علاقة ارتباطية موجبة بين مهارة الاتصال السلوكي (الحركي) والتوافق الدراسي، في حين توجد فروق في مستوى مهارات الاتصال التربوي بين التلاميذ تبعا لمتغيري الجنس والمستوى وأيضا توجد فروق في مستوى فاعلية الذات الأكاديمية بين التلاميذ تبعا لمتغيري الجنس والمستوى. Abstract: The study aimed to know the relationship between educational communication skills and academic self-efficacy among students of intermediate education, and its relationship to the student's gender variables and academic level. The sample of the study consisted of (80) male and female students from the third and fourth year’s intermediate education, who were chosen using the random sample method, out of a total of (407) male and female students. A questionnaire was used to measure educational communication skills and it consists of (60) items distributed in four dimensions, and another to measure the effectiveness of the academic self and consists of (20) items distributed in two dimensions. The study revealed that there is a positive correlation between the skill of cognitive communication and the motivation of academic achievement among students of intermediate education, as there is a positive correlation between the skill of cognitive communication and compatibility, as well as a positive correlation between the skill of behavioral (kinetic) and motivation of academic achievement, as there is a relationship There is a positive correlation between the skill of behavioral (kinetic) communication and academic compatibility, while there are differences in the level of educational communication skills among students according to the gender and level variables, and there are also differences in the level of academic self-efficacy among students according to the gender and level variables.

الكلمات المفتاحية

مهارات الاتصال؛ الاتصال التربوي؛ فاعلية الذات الأكاديمية ; communication skills; educational communication; academic self-efficacy