قراءات
Volume 13, Numéro 1, Pages 139-156
2021-12-21

التواصل التعليمي؛ مفهومه، عناصره ومشكلاته

الكاتب : بن الشارف شفيقة . طبني صفية .

الملخص

تتحدّد أبعاد هذا البحث في محاولة استقراء فعالية "المنهج التواصلي" كمقاربة تعليمية، ذلك أنّ النظرية التواصلية قد بلغ صداها مجالات عديدة وعلى وجه خاصّ مجال التعليمية، إذ انتقل التعليم من اتصال في اتّجاه واحد (معلّم ــــــــــــــــــــ متعلّم) إلى تواصل يتبادل فيه الطرفان أدوار المرسِل والمستقبل ضمن حلقة تتكامل فيها الجهود لبلوغ أهداف المنهاج. Abstract: The dimensions of this research are determined in an attempt to investigate the effectiveness of the “communicative approach” as an educational approach, since the communicative theory has reached many fields, especially didactics. Teaching has moved from a one-way communication (teacher -learner) to a reciprocal communication in which the two parties exchange the roles of sender and receiver, in a circle in which the efforts are complementary to achieve the curriculum goals. Keywords: Pedagogical communication; Teacher; Learner; Pedagogical content; Pedagogical context

الكلمات المفتاحية

التواصل التعليمي ; المعلّم ; المتعلّم ; المحتوى التعليمي ; السياق التعليمي