بحوث سيميائية
Volume 9, Numéro 2, Pages 132-151
2021-10-28

أفق الرؤية في ديوان فصوص التناهي والتجلي للشاعر ناصر اسطنبول – مقاربة سيميائية –

الكاتب : بللو زهرة .

الملخص

يزخر النّص الشّعريّ بفيض غزير من اللّغة المكثّفة والتعابير المنسجمة، والمضامين المؤثّرة والانفعالات الصّادقة، ممّا أباح للقرّاء شرعيّة القراءة، وفتح الأبواب على مصارعها لإمكانات الإيحاء والتّأويل اللامتناهي، ونصّب ممارسات نصيّة متعدّدة كاللّسانيات وجماليات التّلقي والسيميائيّة، لتسمّ الشّعر المعاصر بسِمة الإبداع أو قراءة القراءة. ومن ههنا يتراءى لنا أنّ لغة الشّعر المعاصر قد أصبحت لغة كشف وتجلّي، وليست لغة وصف، تدلّ على أبعاد الحياة بتفاصيلها، لوقوع الشّاعر في ظلّها غير متفرّج عليها؛ هذا ما تطلّب خلق لغة جديدة تلائم تجربته الجديدة، وما زاد في الإلحاح على خلق نظام لغويّ جديد يغيّر ما كان قديماً، وتطلّب أيضاً خلق بنيّة ثقافيّة جديدة يستطيع بوساطتها القبض على مجالات الحياة الواسعة. ونروم ان نومئ أنّ زمن البلاغة والاستعارة الكلاسيكيّة قد ولّى، وانقضت اللّغة وما تثيره من أبعاد بوساطة التّشبيهات والمجاز والكنايات، وجاء زمن القصيدة الحرّة المحتفيّة بشعريّة الفضاء وهندسة الإيقاع وبصريّة الكتابة؛ تلك اللّغة التي فضفضت مداراتها ووفرت وبنت للشّاعر أفقاً ممتداً، أو ما يُمكن أن نسميه ببلاغة الاستعارة البصريّة التي تؤثّر في المتلقي بحساسيّة اللّغة والأشكال المرئيّة التي تُثيرها. وعليه ننشد في هذه الورقة البحثيّة مساءلة التّراكيب السّطحيّة في ديوان فصوص التناهي والتجلي للشّاعر ناصر اسطمبول، التي تُضمر دلالات ضمنيّة تُدرك بالعقل الباطن والبصيرة، كما تُدرك بالبصر وما تُشاهده العين، ولذلك نتوخى معالجة الإشكاليّة الآتيّة: ما هي الآفاق الرؤيويّة التي يحملها ديوان فصوص التناهي والتجلي؟ وهل الإجراء السّيميائي كافٍ لمداراة هذا النّسق الشّعري المبدع؟ An abstract is a brief, comprehensive summary of the contents of the article. Not more than 100 words The poetic text is replete with a prolific abundance of intense language, harmonious expressions, poignant contents and sincere emotions, which made it possible for the readers to legitimize reading and open the doors to endless possibilities of inspiration and interpretation, and set up multiple textual practices and semiotics of reading in contemporary aesthetics or linguistics. Hence, it seems to us that the language of contemporary poetry has become a language of revelation and manifestation, and not a language of description, indicating the dimensions of life in its details, because the poet falls under its shadow without watching it; This required the creation of a new language that fits his new experience, and what increased the urgency to create a new linguistic system that would change what was old, and also required the creation of a new cultural structure through which he could capture the vast areas of life. We would like to point out that the time of rhetoric and classical metaphor has passed, the language and the dimensions it evokes by means of similes, metaphors, and metaphors have passed, and the time of the free poem celebrating the poetry of space, the geometry of rhythm and the visual of writing has come; That language that opened its orbits and provided and built for the poet an extended horizon, or what we might call eloquently the visual metaphor that affects the recipient with the sensitivity of the language and the visual forms that it provokes. Accordingly, we seek in this research paper to question the superficial structures in the Divan of Fosoul Al-Tanahi and Al-Tajalli by the poet Nasser Istanbul, which contain implicit connotations that are perceived by the subconscious mind and insight, as well as by sight and what the eye sees. ? Is the semiotic procedure sufficient to manage this creative poetic pattern?

الكلمات المفتاحية

النّص الشعري، اللّغة المكثفة، بصريّة الكتابة، الفضاء، آفاق، سيميائيّة.