اللّغة العربية
Volume 24, Numéro 4, Pages 1381-1404
2022-11-24

أثر الأنساق البصرية في تنمية مهارة الكتابة في المرحلة الابتدائية

الكاتب : بللو زهرة .

الملخص

من هنا سنقرأ الأنّساق البصريّة في ميدان الإنتاج الكتابي، ونعمل على الحفر في أغوارها وعلاماتها وأجزائها، ونستزيد من اِستجلاء القيم المطمورة في بؤرها المنيرة تارة والمعتمة تارة أخرى؛ إنّ ربط موضوع سيميائية الصّورة بمجال تعليمية اللّغة العربية، سيُسهم لا محالة في تعزيز المجال الإدراكي والإجرائي في الموقف التّعليميّ، وفي استثمار المربين بوعي علميّ الإنجازات المعرفيّة والمنهجيّة المحقّقة في التجربة السّيميائيّة، وإسقاطها على حقل تعليميّة اللّغة العربيّة، وتحيين آليات إجرائها بحرص شديد للنّهوض بمستوى التّعلّم والتّعليم. ضمن هذا الاِهتمام، نتوخى في هذه الورقة البحثية مساءلة النّسق البصري واِستجلاء طبقات المعنى عبره، بوصفه حقلاً جديداً موازياً لخطاب اللّغة، ونسقاً معرفياً يحمل الدّلالة والتّواصل في الوقت ذاته؛ والبحث في فاعليّته في تنميّة مهارة الكتابة لدى المتعلّم في المرحلة الابتدائيّة. From here, we will read the visual patterns in the field of written production, and work to dig into their depths, signs and parts, and we will further clarify the hidden values in their luminous and dark spots at other times. Linking the subject of image semiotics to the field of teaching the Arabic language will inevitably contribute to strengthening the cognitive and procedural field in the educational situation, and to the investment of educators with scientific awareness of the cognitive and methodological achievements achieved in the semiotic experience, and projecting them to the field of Arabic language education, and updating the mechanisms of its implementation with a very careful level and education. Within this interest, we seek in this research paper to question the visual pattern and clarify the layers of meaning through it, as a new field parallel to the discourse of language, and a cognitive pattern that carries significance and communication at the same time; And research on its effectiveness in developing the writing skill of the learner in the primary stage.

الكلمات المفتاحية

الأنساق البصريّة؛ الإنتاج الكتابي؛ تعليمية اللّغة العربية؛ مهارة الكتابة.