مجلة المواقف
Volume 17, Numéro 1, Pages 277-311
2021-07-29

استراتيجيات الاتصال الشبابي في حماية الشباب من المشكلات الاجتماعية - دراسة ميدانية بدار الشباب لمدينة سعيدة-

الكاتب : جلولي مختار .

الملخص

Youth communication is one of the most important types and branches of social communication, which has begun to pay attention recently, especially within the role of youth and various social spaces, because of its importance in attracting young people and integrate them in social life, and prevent them from falling into the risk of social problems and pests, by raising awareness among them and sensitize them to surrounding problems Them and help them overcome them. Therefore, this study came to examine the role played by youth institutions in protecting young people from the danger of social problems that threaten them, by raising awareness among them and attracting them in the various activities and events that they organize, and this comes only through an effective communication strategy to attract young people and integrate them in these vital institutions. We have concluded that these youth spaces are merely structures and vacant structures and the number of visitors is limited, due to their failure to attract young people and the lack of involvement in them, and lack of interest in their activities and reluctance, which reflects the weakness of the media and communication side of this role and limited to written means only Of flyers and posters. يعتبر الاتصال الشبابي أحد أهم أنواع وفروع الاتصال الاجتماعي الذي بدأ الاهتمام به مؤخرا خاصة داخل دار الشباب ومختلف الفضاءات الاجتماعية، لما له من أهمية في استقطاب الشباب ودمجهم في الحياة الاجتماعية، ووقايتهم من الوقوع في خطر المشاكل والآفات الاجتماعية، بنشر الوعي في أوساطهم وتحسيسهم بالمشكلات المحيطة بهم ومساعدتهم على تجاوزها. لذلك جاءت هذه الدراسة للبحث في الدار الذي تلعبه المؤسسات الشبابية في حماية الشباب من خطر المشكلات الاجتماعية التي تهدده، بنشر الوعي في أوساطهم واستقطابهم في مختلف النشاطات والفعاليات التي تنظمها، ولا يتأتي ذلك إلا من خلال إستراتيجية اتصالية فعالة لجذب الشباب ودمجه في هذه المؤسسات الحيوية، إذ توصلنا إلى أن هذه الفضاءات الشبابية هي مجرد هياكل وبنى شاغرة وعدد زوارها محدود، بسبب فشلها في استقطاب الشباب وقلة انخراطه بها، وعدم اهتمامه بنشاطاتها والعزوف عنها، وهو ما يعكس ضعف الجانب الإعلامي والاتصالي لهذه الدار واقتصاره على الوسائل المكتوبة فقط من مطويات وملصقات.

الكلمات المفتاحية

Strategy; youth communication; youth home; protection; social problems. ; الإستراتيجية؛ الاتصال الشبابي؛ دار الشباب؛ الحماية؛ المشكلات الاجتماعية.