مجلة العبر للدراسات التاريخية و الاثرية في شمال افريقيا
Volume 6, Numéro 2, Pages 474-492
2023-06-30

دور الإعلام الوطني في الثورة التحريرية من التأسيس إلى الممارسة(1954-1962) The Role Of National Media In The Liberation Revolution From Establishment To Practice (1954-1962)

الكاتب : جلولي مختار .

الملخص

لعب الإعلام الثوري الوطني دورا كبيرا إبان الثورة التحريرية خاصة في الفترة الممتدة ما بين 1954-1962، فقد نضجت الممارسة الإعلامية وتطورت مع الحركة الوطنية من خلال جرائد جزب نجم شمال إفريقيا وحزب الشعب وحركة انتصار الحريات الديمقراطية، ومن خلال صحافة جمعية العلماء المسلمين. ليكون جاهزا في فترة حرب التحرير ويكون جنبا إلى جنب برفقة المناضلين بالسلاح ويؤدي دور التعبئة الجماهيرية داخليا وخارجيا. فعلى المستوى الداخلي ساهم بيان أول نوفمبر باعتباره أول رسالة إعلامية خاطبت من خلالها قيادة الثورة الشعب الجزائري معلنة بذلك عن اندلاع ثورة التحرير 1954، في تعبئة الشعب الجزائري والتفافه حول ثورته، ثم جاءت جريدة المقاومة وبعدها المجاهد لتؤديا دورا محوريا في إبلاغ الشعب والربط بينه وبين قيادة الثورة، وصولا إلى تأسيس إذاعة الجزائر من القاهرة في البداية ثم استقرارها في مرحلة ثانية بالجزائر في الحشد الشعبي للثورة والترويج للعمليات النضالية التي كان يقوم بها جيش التحرير وكسب التأييد الداخلي للثورة. أما على المستوى الخارجي فساهم الإعلام الثوري أيضا في إبراز القضية الجزائرية في المحافل الدولية والدفاع عن حق الشعب الجزائري في تقرير مصيره وتبني خيار الاستقلال. من خلال الحوارات التي كانت تجريها الصحافة الجزائرية مع قيادات الثورة في الخارج والداعمين للقضية الجزائرية من زعماء الدول العربية والغربية. ومن النتائج التي تم التوصل إليها أن للإعلام الثوري أهمية كبيرة خلال الثورة من خلال نقله للانتصارات التي حققتها، وحشد التعبئة الشعبية والتعريف بالقضية الجزائرية في المحافل الدولية وضمان التأييد الدولي لها، بالإضافة إلى الرد عل دعاية العدو المغرضة التي حاولت تشويه نضال الشعب الجزائري بكل الطرق والوسائل. The revolutionary media played a major role during the liberation revolution, especially in the period between 1954-1962. The media practice matured and developed with the national movement through the newspapers of the North African Star Party, the People's Party, the Movement for the Victory of Democratic Freedoms, and through the press of the Association of Muslim Scholars. To be ready in the period of the war of liberation, to be side by side, accompanied by fighters with arms, and to play the role of mass mobilization internally and externally. On the internal level, the statement of the first of November, as the first media message through which the leadership of the revolution addressed the Algerian people, announcing the outbreak of the 1954 liberation revolution, contributed to mobilizing the Algerian people and rallying them around their revolution. The revolution, up to the establishment of Radio Algeria from Cairo at the beginning and then its stability in a second stage in Algeria in the popular mobilization of the revolution and the promotion of the struggle operations that were carried out by the Liberation Army and gaining internal support for the revolution. On the external level, the revolutionary media also contributed to highlighting the Algerian cause in international forums, defending the right of the Algerian people to self-determination and adopting the option of independence. Through the dialogues that the Algerian press conducted with the leaders of the revolution abroad and the leaders of the Arab and Western countries who supported the Algerian cause. One of the results reached is that the revolutionary media is of great importance during the revolution by transmitting the victories it achieved, mobilizing popular mobilization, introducing the Algerian cause in international forums and ensuring international support for it, in addition to responding to the enemy's malicious propaganda that tried to distort the struggle of the Algerian people in all ways and means.

الكلمات المفتاحية

الإعلام الثوري الوطني; الثورة التحريرية; الممارسة الإعلامية; الوسائل الشفوية; الوسائل المكتوبة; الوسائل السمعية البصرية، جريدة المجاهد; عيسى مسعودي; التوعية. National Revolutionary Media; liberation revolution; media practice; oral means; written means; Audiovisual aids, Al Mujahid newspaper; Issa Massoudi; outreach.