معارف
Volume 16, Numéro 1, Pages 876-896
2021-06-30

دور استاذ التربية البدنية والرياضية في نشر ثقافة الممارسة الرياضية للأنشطة البدنية الترفيهية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.

الكاتب : معاش حسن . مرزوقي أسامة .

الملخص

يعد أستاذ التربية البدنية والرياضية عنصرا فعالا وهاما وجزئا لا يتجزأ من المنظومة التربوية التعليمية، كونه يساهم بأدوار كبيرة وكثيرة في إعداد وتربية التلاميذ تربية سليمة من الناحية البدنية والعقلية والنفسية والاجتماعية، وقد جاءت هذه الدراسة لتسليط الضوء على الدور الذي يساهم به استاذ التربية البدنية والرياضية في نشر ثقافة الممارسة الرياضية للأنشطة البدنية الترفيهية لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، في حين يجب على أستاذ التربية البدنية والرياضية أن يكون ملما بكل ما يتعلق بالأنشطة البدنية والرياضية التربوية من مهارات وحركات رياضية، وطرق وأساليب حديثة للتدريس كما أن تقدم التلاميذ ومقدار الخبرات التي يتعلمونها يتوقف على مدى مساهمة أستاذ التربية البدنية والرياضية في تحقيق ما يتطلع إليه المجتمع من تنشئة أفراده وفقاً لغايات وأهداف تربوية، واجتماعية، وإنسانية، وعليه يجب على الأستاذ الحقيقي أن يكون مرشدا وموجها وفعالا وأن يكون ملما بالجوانب المعرفية المتعلقة بالطفولة ومشاكلها والمراهقة وخصائصها، وكذلك له دراية شاملة ببرامج الارشاد النفسي، من أجل معرفة استعدادات الفرد واهتماماته. Summary : The professor of physical education and sports is an effective and important component and part of the educational system, as it contributes to the roles of many and large in the preparation and education of students healthy education from the physical, mental, psychological and social, This study was to highlight the role contributed by the professor of physical education and sports in To propagate the culture of sports practice for the recreational physical activities of the third year secondary students, while the professor of physical education and sports must be familiar with all physical activities and sports educational skills and sports movements, and methods Wasa And the amount of experience they learn depends on the contribution of the professor of physical education and sports in achieving what the community aspires to bring up its members according to educational and social goals and objectives, and therefore the real professor must be a guide and guidance and effective and be aware The cognitive aspects related to childhood and its problems and adolescence and its characteristics, as well as a comprehensive knowledge of psychological counseling programs, in order to know the individual's preparations and interests.

الكلمات المفتاحية

استاذ التربية البدنية والرياضية، ثقافة الممارسة الرياضية، الأنشطة البدنية الترفيهية، تلاميذ السنة الثالثة ثانوي.