مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 6, Numéro 1, Pages 102-111
2020-06-30

دور وسائل الإعلام الرياضية في تفعيل نشر ثقافة الممارسة الرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي.

الكاتب : دحماني جمال . مزاري فاتح .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة فاعلية وسائل الإعلام الرياضية ودورها في نشر ثقافة الممارسة الرياضية عند الشباب المراهقين، وفي ضوء هذه الدراسة قمنا باستعمال المنهج الوصفي التحليلي الذي يعد الأنسب لهذه الدراسة، وقد قمنا بتوزيع استمارات الاستبيان على عينة من تلاميذ الطور الثانوي (سنة أولى ثانوي) على مستوى ثانويات دائرة القادرية تم اختيارها بالطريقة القصدية، وكانت النتائج المتوصل إليها أن للإعلام الرياضي تأثير في تحسيس الشباب نحو الممارسة الرياضية بما أنه يحقق رغباتهم، كما أن للإعلام الرياضي مساهمة في تثقيفهم اتجاه النشاط البدني الرياضي من خلال ما تقدمه مختلف وسائل الإعلام الرياضية من أخبار وبرامج رياضية تنافسية وتربوية تناسب أذواق الشباب المراهقين. . the sports media and their role in spreading the culture of sports practice among young adolescents Abstract: The aim of this study was to know the effectiveness of the sports media and their role in spreading the culture of sports practice among young adolescents. In the light of this study, we used the analytical descriptive approach that is the most suitable for this study. We distributed questionnaire forms to a sample of secondary stage students (first secondary year) At the secondary level, the kadiria circle was chosen according to the intentional method. The results found that the sports media has an impact on educating young people towards sports practice as it fulfills their desires. The sports media also contributes to educating them about the physical activity of sports through The various sports media offer competitive and educational news and programs that suit the tastes of young teenagersTimes New Roman 12 .

الكلمات المفتاحية

Sports Media, Sports Practice, Adolescences ; الإعلام الرياضي، الممارسة الرياضية، المراهقة.