Annales de l’université d’Alger
Volume 35, Numéro 1, Pages 785-802

إشكالية التنشئة الاجتماعية ومستقبل الهوية الوطنية في زمن العولمة. - دراسة سوسيولوجية علي عيّنة من تلاميذ ولايتي الجزائر و تيزي وزو-

الكاتب : الجوزي وهيبة .

الملخص

ملخص: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن عملية التنشئة الاجتماعية التي تكسب الفرد ثقافة مجتمعه، كعملية تربوية، ومن المعلوم أن الفرد ينشأ في مجتمع وينمو فيه، على نحو تتشكل فيه شخصيته الفردية والاجتماعية، من خلال تفاعله الاجتماعي في إطار ثقافة مجتمعه. و الملاحظ، أن هذه العملية نجدها في جميع المجتمعات. بينما نجد الفرد الذي هو نتاج العملية، يختلف من مجتمع إلى آخر. وهذا الاختلاف نلاحظه في نمط شخصيته وسلوكه، وفي طريقة تفكيره وفي اللغة التي يتكلمها. هذا الاختلاف بين أفراد المجتمعات الإنسانية، يرجع أساسا إلى الموروث الثقافي المشكل للهوية الذاتية المجسدة العنصر الرئيسي في عملية تنشئة الأفراد. فالثقافة هي خاصية مميزة للجنس البشري. و أنّ المعاني والقيّم الثقافية التي انتقلت من خلال الجماعة استقرت لدى كل فرد عن طريق التفاعل الاجتماعي بينهم، كما يمكن اعتبار المجتمعات هي ذاتها حصيلة ثقافة. Abstract: This study aims to reveal the process of socialization that earns the individual culture of his society, as an educational process, and it is known that the individual arises in a society and grows, in a manner that consists of individual personality and social, through social interaction within the culture of society. It is noticeable that this process is found in all societies.While the individual who is the product of the process is different from one society to another. This difference is observed in the pattern of his personality and behavior, in his way of thinking and in the language he speaks. This difference between members of human societies is mainly due to the cultural heritage of self-identity embodied as the main element in the process of the upbringing of individuals. Culture is a characteristic of the human race. And that the cultural meanings and values that have been transmitted through the community have stabilized in each individual through social interaction among them, and societies can also be considered the result of a culture.

الكلمات المفتاحية

التنشئة الاجتماعية ; العملية التربوية ; الهوية ; القيّم الثقافية ; Socialization ; Educational process ; Identity ; Cultural values