دراسات في العلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 21, Numéro 2, Pages 292-273
2021-12-31

اتجاهات أساتذة التعليم الثانوي حول المنظومة الإصلاحية للتعليم في الجزائر - دراسة ميدانية على عيّنة من أساتذة ثانويات العاصمة و تيزي وزو- The Attitudes Of Secondary Education Teachers On The Educational Reform System In Algeria - Field Study On A Sample Of Professors Of Secondary Capital And Tizi Ouzou -

الكاتب : الجوزي وهيبة .

الملخص

الملخص: نحاول من خلال هذه الدّراسة أن نكشف عن طبيعة اتّجاهات أساتذة الأقسام النّهائية في التعليم الثانوي في ولايتي الجزائر و تيزي وزو، نحو الإصلاح التربوي الذي شهده النّظام التعليمي في الجزائر منذ الاستقلال. و التّعرف على العلاقة الارتباطية الموجودة بين متغيري الاتّجاه و البيئة التعليمية لهذه الفئة من الأساتذة. و قد خلصت الدّراسة إلى جملة من النتائج أبرزت وجود علاقة بين مواقف الأساتذة و البيئة التعليمية و مستويات التلاميذ و الحالة الاجتماعية لهم. وتمّ استخدام المنهج الوصفي لأنه الأنسب لموضوع الدراسة. و سعياً منّا لتحقيق أهداف الدراسة استعملنا المقابلة مع العينة لإبراز أهمية السياسة التربوية الجزائرية العامة كإحدى الأولويات الأساسية في السياسة التنموية الشاملة للبلاد، حيث اعتبرت التعليم العنصر الأساسي لأيّ تغير اجتماعي و ثقافي و اقتصادي. و ذلك لمواجهة التغيرات المستجدّة و التي تتمحورحولتحقيق جودة التعليم و تطوّره و فاعليته، استجابة لمتطلّبات مجتمع المعرفة، و تتحوّل من تعليم للجميع إلى تعليم نوعي للجميع. Abstract Through this study, we are trying to reveal the nature of the attitudes of the final section teachers in secondary education in the states of Algeria and Tizi Ouzou, towards the educational reform that the educational system has witnessed in Algeria since independence. And identify the correlation that exists between the two trend variables and the educational environment for this group of professors. The study concluded a set of results that highlighted the existence of a relationship between teachers ’attitudes, the educational environment, students’ levels, and their marital status. The descriptive approach was used because it is appropriate for the subject of the study. In order to achieve the goals of the study, we used the interview with the sample to highlight the importance of the general Algerian educational policy as one of the main priorities in the overall development policy of the country, where education was considered the primary component of any social, cultural and economic change. In order to face the new changes that revolve around achieving the quality of education, its development and its effectiveness in response to the requirements of the knowledge society, and it turns from education for all to quality education for all.

الكلمات المفتاحية

الأستاذ ; الاتجاهات ; التعليم الثانوي ; البيئة التعليمية ; الإصلاح التربوي ; Professor ; Trends ; Secondary education ; Educational environment ; Educational reform