مجلة الأثر للدراسات النفسية والتربوية
Volume 2, Numéro 2, Pages 44-59
2021-02-25

الإصلاح التربوي والفكر التعليمي عند باولو فريري

الكاتب : قروني موسى . بن أعمر مفتاح . قيلامين صباح .

الملخص

نحاول في هذه الورقة البحثية معالجة بعض الأفكار الإصلاحية في ميدان التربية لمفكر تربوي يعد من أهم المفكرين التربويين الثائرين على الوضع القهري الذي تعاني منه دول العالم الثالث والدول المتخلفة. نقصد هنا المفكر البرازيلي باولو فريري ، الذي كان همه إصلاح النظام التربوي عن طريق التخلص من التربية القهرية وتعويضها بالتربية التحررية، وكذا كان لباولو فريري نظام تعليمي خاص يقوم على التحرر، ينبذ هذا النظام كل تعليم بنكي تلقيني ويشجع على الإبداع والتفكير. إن التعليم التحرري يشجع على الإبداع، حيث يكون المعلم مجرد موجه للتلاميذ. فالعملية التربوية تتمحور حول التلميذ فهو الذي يقوم باكتشاف أسرار موضوع الدرس والمعلم يراقب ويصحح الأخطاء. إنها تربية لممارسة حرية التفكير والاكتشاف والإبداع. الكلمات المفتاحية: التربية القهرية، التربية التحررية، التعليم البنكي، التعليم التحرري، الغزو الثقافي. Summary: In this research paper, we try to address some of the reformist ideas in the field of education for an educational thinker who is one of the most important educational thinkers who rebel led to the compulsive situation that is suffering that afflicts third world countries and underdeveloped countries. Here are mean the Brazilian thinker Paulo Freire, who was interested in reforming the educational system by eliminating compulsive education and compensating it for liberal education, as well as Paulo Freire's special educational system based on libertarianism, which reject all indoctrination banking education and encourages creativity and thinking. Liberal education encourages creativity, where the teacher is merely directed at pupils. The educational process revolves around the pupil who discovers the secrets of the subject of the lesson, and the teacher monitors and corrects mistakes. It is an education to exercise freedom of thought, discovery and creativity.

الكلمات المفتاحية

: compulsive education, liberal education, banking education, liberal education, cultural invasion.