مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية
Volume 9, Numéro 2, Pages 913-935
2021-10-07

التواصل وآليات التجديد الوجودي عند يورغن هابرماس

الكاتب : بن أعمر مفتاح . بن خيرة بوعلام .

الملخص

تعتبر القيمة الخلقية هي أسمى المفاهيم بحثا في مجال الفلسفة والتربية والدين، إذا كانت الأخلاق تتأرجح بين أطروحة التنظير والتطبيق، فالأخلاق المعاصرة أضحت تطبيقية بامتياز فهي ولجت العديد من القضايا الحياتية وميادين شتى كالتقنية والبيئة والسياسة والتجارة والإعلام والبيولوجيا ، والسبب في ذلك هي تلك المجاوزة التي مورست ضد القيم، وأهدرت منها الكثير مما دفع إلى البحث حول مسألة القيمة الأخلاقية وكل هذه التطورات الحاصلة في الزمن المعاصر لوحظ منه التفكيك الوجودي الذي باعد بين أفراد الجنس الواحد ودنس الكرامة الإنسانية، تارة باسم العلم والتقدم، وتارة أخرى اعتبار القيمة الخلقية عائقا أمام هذا التقدم. وفي دراستنا سنسعى للتطرق إلى القيمة الخلقية مع الفيلسوف الألماني يورغن هابرماس من ناحية التفكير السلوكي والفعل التواصلي ودورها كآليات في التجديد الأنطولوجي بين البشر في زمن ما بعد الحداثة. Moral value is considered to be the highest concept of research in the field of philosophy, education and religion; while morality oscillates between the thesis of theorization and application, contemporary ethics is become the quintessential practice, because it has penetrated many problems and areas of life as diverse as technology, environment, politics, commerce, media and biology, and the reason for this is the transcendence that has been practiced . Against values, and I wasted a lot of them, which sparked research on the question of moral value and all those developments of the contemporary era, including the existential deconstruction that separated individuals of the same sex and defiled dignity human, sometimes in the name of science and progress, and at other times considering moral value as an obstacle to this progress. In our study, we will seek to address ethical value with the German philosopher Jürgen Habermas in terms of behavioral thinking and communicative action and their role as mechanisms of ontological renewal in humans in the postmodern era

الكلمات المفتاحية

Moral ; Communication ; Modernity ; Post-modernism ; Jürgen Habermas.