أبعاد إقتصادية
Volume 10, Numéro 2, Pages 456-473

الإبداع التكنزلوجي آلية لتعزيز دعائم الميزة التنافسية في المؤسسة الإقتصادية Technological Innovation Is A Mechanism To Strength En The Pillars Of Competitive Advantage In The Economic Institution

الكاتب : مهدي مراد . يحياوي نصيرة .

الملخص

ملخص: يسعى هذا المقال للإجابة على السؤال الرئيسي التالي: كيف يساهم الإبداع التكنولوجي في تحسين الميزة التنافسية للمؤسسة الإقتصادية؟ يعتبر الإبداع التكنولوجي أحد أهم الآليات التي تمكن المؤسسة الإقتصادية من تنمية الميزة التنافسية، وتحقق العوائد الإستراتيجية لأنشطة الإبداع عندما تستطيع المؤسسة تحقيق عوائد أعلى من المعدل الطبيعي، ذلك كون أن الإبداع هو الشيء الوحيد الذي يمكنها من إعادة تجديد أصولها، ويساعد على تحقيق ميزة تنافسية متواصلة. ومن أهم ما توصلت إليه الدراسة أن هناك مصدرين للميزة التنافسية بالنسبة للمؤسسة الإقتصادية هما: مصادر داخلية متمثلة أساسا في الموارد التي تمتلكها المؤسسة، وأخرى خارجية: متمثلة أساسا في استراتيجية التنافس الثلاث "التكلفة الأقل، تمييز المنتج، التركيز" الكلمات المفتاحية: الإبداع التكنولوجي،المنافسة، الميزة التنافسية. Abstract: This article seeks to answer the main question: how does technological innovation improve a company's competitive advantage? Technological innovation is one of the most important mechanisms that allow the economic institution to develop a competitive advantage and obtain strategic returns for creative activities when the institution can obtain returns above the normal rate, being that this creativity is the only thing that allows him to renew his assets and contributes to obtaining a continuous competitive advantage.Among the most important conclusions of the study, there are two sources of competitive advantage over the economic institution: internal sources mainly represented in the resources held by the institution, and other external sources: mainly represented in the three competitive strategies "lower cost, product differentiation, concentration"

الكلمات المفتاحية

Key-words: technological innovation, competition, competitive advantage. ; الكلمات المفتاحية: الإبداع التكنولوجي،المنافسة، الميزة التنافسية.