مجلة التنويع الاقتصادي
Volume 3, Numéro 1, Pages 49-68
2022-06-01

الإبداع ومن ثم الابتكار: توليفة داعمة للمقاولاتية وبناء الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال - تجارب شركات رائدة Creativity And Then Innovation: A Synthesis Supporting Entrepreneurship And Building The Competitive Advantage Of Business Organizations - Experiences Of Leading Companies

الكاتب : دراجي سلام . جنينة عمر . خلوفي سفيان .

الملخص

تهدف الدراسة إلى محاولة التعرف على مساهمة توليفة الإبداع ومن ثم الابتكار في دعم المقاولاتية وبناء الميزة التنافسية لمنظمات الأعمال، من خلال عرض تجارب ثلاث شركات رائدة: شركة المراعي، شركة أبــل وشركة يونيليفر. وقد خلصت هذه الدراسة في الأخير إلى أنّ الإبداع والابتكار من أهم مداخل ومصادر دعم المقاولاتية وبناء الميزة التنافسية للمنظمات، لما يسمح لها من مواكبة مختلف التغيرات الحاصلة في بيئة أعمالها وتلبية رغبات وتوقعات العملاء التي هي أساس وجودها ونجاحها. وأوصت الدراسة في الأخير منظمات الأعمال بضرورة تبني أساليب انتاجية جديدة لتحسين التصميم والنوعية، و/أو ابتكار منتج أو خدمة جديدة ذات جودة عالية تتماشى وتطلعات العملاء حتى وإن تطلبت تكلفة عالية على المدى القصير، وتخصيص مساهمات مالية سنويًا للبحث والتطوير ولدعم الابتكار من أرباحها، وهذا وفق استراتيجية واضحة للابتكار في مجالات عملها. The study aims to try to identify the contribution of the combination of creativity and then innovation in supporting entrepreneurship and building the competitive advantage of business organizations, by presenting the experiences of three leading companies: Almarai Company, Apple Company and Unilever Company. Finally, this study concluded that creativity and innovation are among the most important entrances and sources of support for entrepreneurship and building the competitive advantage of organizations, which allows them to keep pace with the various changes taking place in their business environment and meet the desires and expectations of customers that are the basis of their existence and success. Finally, the study recommended business organizations to adopt new production methods to improve design and quality, and/or to create a new product or service of high quality in line with the aspirations of customers even if it requires a high cost in the short term, and to allocate annual financial contributions to research and development and to support innovation from their profits, and this According to a clear strategy for innovation in its fields of work.

الكلمات المفتاحية

إبداع ; إبتكار ; منظمات الأعمال ; ميزة تنافسية