مجلة العلوم الانسانية لجامعة أم البواقي
Volume 8, Numéro 2, Pages 996-1009
2021-06-30

المسؤولية الإجتماعية مدخل لخلق القيمة في المؤسسات الإقتصادية Social Responsibility Is An Entry Point To Create Value In Economic Enterprises

الكاتب : مهدي مراد . لطرش صبرينة .

الملخص

إن المسؤولية الاجتماعية من أهم المفاهيم المتداولة في أوساط المال والأعمال حول العالم و تبرز أهمية هذا الطرح فيما جاء به من تضمين الدور الذي تقوم به المؤسسات في مجال التنمية المستدامة، وتحميلها مهمة أساسية في التطور الاقتصادي الذي ينعكس مباشرة على المستوى الاجتماعي. وقد تبين من خلال عدة دراسات أكاديمية أهمية تسخير المسؤولية الاجتماعية في منظمات الأعمال كأداة لدعم تنافسية المؤسسة وعنصرا هاما للمنافع التي تحققها، حيث تضمن نجاحها في الأسواق مما يضمن لها الاستمرارية والنجاح وتعظيم قيمتها من خلال تخفيض التكاليف أو بتوفير الجودة للمنتج ما يشكل ميزة تنافسية للمؤسسة. Social responsibility is one of the most important concepts circulating in financial and business circles around the world, and the importance of this proposition is underlined by the inclusion of the role that institutions play in the field of sustainable development and their attribution of a fundamental task in economic development which is directly reflected on the social level. It has been demonstrated through several university studies the importance of exploiting social responsibility in business organizations as a tool to support the competitiveness of the institution and an important component of the advantages it obtains, as it guarantees its success in the markets, which guarantees its continuity and success and maximizes its value by reducing costs or providing product quality, which is a competitive advantage for the institution.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الإجتماعية، خلق القيمة. ; Key-words: social responsibility, value creation.