مجلة العلوم الانسانية
Volume 23, Numéro 1, Pages 384-404
2023-06-18

أثر إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة دراسة ميدانية :الوكالة التجارية موبيليس- بسكرة The Impact Of Knowledge Management In Achieving The Competitive Advantage Of The Institution - A Field Study: The Commercial Agency Mobilis – Biskra-

الكاتب : بومجان عادل . بوهالي بدرالدين .

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على إدارة المعرفة كأحد الأساليب الإدارية الحديثة في تحقيق الميزة التنافسية من خلال تحليل علاقة الارتباط والتأثير بين مختلف عملياتها ممثلة في تشخيص وتوليد المعرفة، تشارك المعرفة، تخزينها، وتطبيق المعرفة وأثرها في تحسين المزايا التنافسية بالوكالة التجارية موبيليس –بسكرة- بالاعتماد على المنهج التأويلي والاستبانة كأداة رئيسة للبحث وقد تم التوصل إلى عدة نتائج من أهمها: عدم وجود أثر ذو دلالة احصائية لإدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية، كما نقترح ضرورة دعم الإدارة العليا لتبني إدارة المعرفة وتوفير كافة متطلباتها. The purpose of this research paper is to interest the topic of knowledge management as one of the modern administrative methods in achieving competitive advantage by analyzing the correlation and influence relationship between its various operations represented in diagnosing and generating knowledge, sharing knowledge, storing it, applying knowledge and its impact on improving the competitive advantages of the commercial agency Mobilis -Biskra -. We have relied on the interpretive approach and the questionnaire as a main tool for the research. Several results have been reached, the most important of which are: the absence of a statistically significant effect of knowledge management in achieving competitive advantage, and we also suggest the need to boost the higher management to embrace knowledge management and provide all its requirements.

الكلمات المفتاحية

معرفة ; ادارة المعرفة ; ميزة تنافسية ; Knowledge ; Knowledge Management ; Competitive Advantage