مجلة هيرودوت للعلوم الإنسانية والاجتماعية
Volume 4, Numéro 4, Pages 79-93

المعالجة الجنائية للجرائم ذات الصلة بالهجرة الإفريقية في التشريع الجزائري -جريمة الاتجار بالأشخاص نموذجا- Criminal Treatment Of Crimes Related To African Immigration In Algerian Legislation The Crime Of Trafficking In Persons As A Model

الكاتب : ليطوش دليلة . بولمكاحل أحمد .

الملخص

تعاني الدولة الجزائرية من جملة من الجرائم ذات الصلة بالهجرة الإفريقية، و منها جريمة الاتجار بالأشخاص هذه الأخيرة التي أخذت في التزايد جراء الظروف التي يسعى إليها الأفارقة لتحسين حياتهم من جهة و لأسباب جغرافية كطول الشريط الصحراوي المحاذي لهذه الدول من جهة أخرى، وكذلك أسباب اقتصادية...و قد حاولت الدولة التصدي لهذه الظاهرة من الناحية العقابية من أجل معاقبة المتورطين في هذا النوع من الجرائم الماس بكرامة الإنسان وحقوقه و حرياته إلا أن هذه الظواهر مازالت مستفحلة مما أثر على مجتمعنا ككل. The Algerian state suffers from a number of crimes related to African immigration, including this latest crime of trafficking in persons, which is increasing due to the conditions that Africans seek to improve their lives on the one hand and for geographical reasons such as the length of the desert strip adjacent to these countries on the other hand, as well as economic reasons... and the state has tried to address this phenomenon in terms of punishment in order to punish those involved in this type of crime affecting the dignity, rights and freedoms of the human being, but these phenomena are still rampant, which affected our society as a whole.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الهجرة الإفريقية، جريمة الاتجار بالأشخاص، الإكراه، التهديد، العنف. ; African migration, trafficking in persons crime, coercion, threat, violence.