المدونة
Volume 7, Numéro 1, Pages 211-234

جماليات لغة الوصف في الرواية النسوية الجزائرية (دراسة نماذج مختارة)

الكاتب : مناصرية أحلام .

الملخص

تهتم هذه الدراسة بتقنية من أهم تقنيات الكتابة الروائية، وهي تقنية الوصف، وتحاول أن تختبر مدى حرص منجز السرديات على الاحتفاء بتوظيفها من خلال نماذج روائية نسوية جزائرية ،ويأتي ذلك نتيجة لتزايد اهتمام بعض الروائيات بها في تشييد معمار نصوصهن لما لها من أثر في منح الحكي خصوصية تميزه وتجعله يحظى بالاعتراف، ويظفر باستحسان المتلقي .وإذا كانت لغة الوصف تقنية زمنية غير منقطعة الصلة بباقي العناصر البنائية الأخرى كالأحداث والشخصيات والفضاء؛ حيث تعمل على استبطانها ورصد صورها وأبعادها، فإنها تشترك معها في بناء التشكيل الفني والجمالي للنص الروائي النسوي الجزائري على نحو يكفل له التفرد والتميز الناتجين عن خصوصية المرأة المبدعة في التعامل مع أبجدياتها تبعا لخصوصية تركيبها؛ وقد فرضت لغة الوصف نفسها بقوة في منطق السرد واضطلعت بوظائف فنية وجمالية أمدتنا بمفاتيح مساعدة لولوج عوالم الروائية الجزائرية والتعرف على مرجعياتها الفنية والإيديولوجية This study is concerned with one of the most important techniques of novel writing, which is the description technique, and it tries to test the extent of the accomplishment of the narrators of celebration of employing them through Algerian feminist narrative paradigms, and this comes as a result of the increasing interest of some female narrators in constructing the architecture of their texts because of their effect in granting narration The peculiarity of its distinction and its recognition. The description language is an uninterrupted temporal technology that is related to the rest of the other structural elements, such as events, personalities and space, as it works to internalize and monitor its images and dimensions, and it participates with it in building the technical and aesthetic formation of the Algerian feminist narrative text in a way that guarantees uniqueness and distinction resulting from the privacy of the creative woman in dealing with her alphabet According to the peculiarity of its composition on the one hand, and given the importance of celebrating it on the other hand, as it imposed itself strongly in the logic of the narration and carried out technical and aesthetic functions, it provided us with auxiliary keys to enter the worlds of the Algerian novelist and learn about its artistic and ideological references.

الكلمات المفتاحية