مجلة البحوث و الدراسات الإنسانية
Volume 15, Numéro 2, Pages 541-574
2022-01-02

العتبات النصية في الرواية النسوية الجزائرية - نماذج مختارة-

الكاتب : طلحي شفيقة .

الملخص

الملخص يهدف هذا المقال إلى البحث في العتبات النصية في الرواية النسوية الجزائرية، وأهميتها بالنسبة للنص السردي، وفاعليتها في محاورة أفق انتظار القارئ وإتارة اشتهائه لقراءة النص المركزي، ونظرا لوعي الكاتبة بأهمية وضرورة هذه العتبات ومدى تأثيرها في سياق المتن النص. فقد أولتها عناية فائقة واهتماما بالغا باعتبارها بمثابة مفتاح القراءة تمكّن القارئ من الولوج إلى أعماق النص ودلالاته. ومن بين النتائج التي تم استخلاصها من خلال هذه الدراسة هي: أنّ الروائية الجزائرية أدركت البعد الدلالي والإيجابي للعنوان، وإن كانت معظم عناوين الروايات لا تحمل طاقة تخييلية ولا انزياحا دلاليا يحيلنا إلي تأويلات تفتح النص السردي وتحيله إلى رؤى عميقة الدلالة. كذلك اهتمت الكاتبة بغلاف الرواية واعتبرته كلاّ متكاملا وذلك من خلال وقوفنا على نمط التشكيلية التي تتكون من أربع وحدات جرافيكية ( الصورة، اللون، المؤشر التجنيسي، العنوان) بإعتبار الغلاف فضاء من العلامات والدلالات حيث يمارس وظيفية اغرائية تعمل على جذب الذات المتلقية. الكلمات المفتاحية: الدلالة؛ التأويل؛ النص الموازي؛الرواية النسوية؛ القارئ. Abstract: This article aims to examine the text thresholds in the Algerian feminist novel, its importance to the narrative text, its effectiveness in discussing the horizon of the reader and its tendency to longing for the reading of the central text, and because of the writer’s awareness of the importance and the necessity of these thresholds and their impact in the context of the text body. The novelist attached a great importance to it as the key of reading, enabling readers to get inside the depths of the text and its significance. Among the conclusions drawn from the study we can cite: that the Algerian novelist realized the semantic and positive dimension of the title, and in spite of the fact that most of the titles of novels do not carry imaginative energy and do not have semantic displacement that convey us to interpretations that open the narrative text and turn it into visions brimful of deep significance. The writer took the cover of the novel and considered it an integral whole by looking at the pattern of four different graphic units (image, color, gender marker, title). considering that the cover as a space of signs and connotations where it exercises seductive function that serves to attract the receiving self. Keywords: Indication; interpretation; parallel text; feminist novel; reader.

الكلمات المفتاحية

الكلمات المفتاحية: الدلالة؛ التأويل؛ النص الموازي؛الرواية النسوية؛ القارئ .Keywords: Indication; interpretation; parallel text; feminist novel; reader