Revue de Recherches et Etudes Scientifiques
Volume 14, Numéro 1, Pages 108-124
2020-01-31

التأصيل النظري لمفهوم المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية لمنظمات الأعمال

الكاتب : مسدوي دليلة . مطالي ليلى .

الملخص

تشير المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية للمنظمات إلى التزام منظمات الأعمال بمساهمتها في المجتمع الذي تعيش فيه، وتحمل مسؤوليتها لمعالجة الآثار الأخلاقية والاجتماعية والبيئية الناتجة عن نشاطها. وقد زاد اهتمام المنظمات بهذا المفهوم بسبب الفوائد المنتظرة من ذلك، كتحسين سمعتها وصورتها، بالإضافة إلى زيادة المبيعات وتعزيز علاقاتها مع العملاء والمجتمع بشكل عام. تهدف هذه الورقة البحثية إلى التعرف على مفاهيم وأسس المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية في منظمات الأعمال، وأهم شروط وأركان ممارسة وترسيخ المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية في هذه المنظمات. Corporate social and ethical responsibility refers to the commitment of business corporations to their contribution to the society in which they operate, and their responsibility to address the ethical, social and environmental impacts of their activities. Corporations are increasingly engaging in social and ethical responsibility due to the potential benefits such as Improving the company's brand and reputation, as well as increasing sales and building and maintaining relationships with customers and the society as a whole. This paper aims to highlight the concepts and foundations of social and ethical responsibility in business corporations and present the essential pillars of the integration and consolidation of social and ethical responsibility in these organizations.

الكلمات المفتاحية

المسؤولية الاجتماعية. ; المسؤولية الأخلاقية ; المجتمع ; منظمات الأعمال ; Social Responsibility ; Ethical Responsibility ; Community ; Business Corporation