افاق للعلوم
Volume 6, Numéro 4, Pages 334-346
2021-09-01

التأصيل النظري لمفهوم صعوبات التعلم

الكاتب : جفال مريم . إغمين نديرة . جوايبية مريم .

الملخص

من بين العوامل الأساسية التي يمكن أن تؤثر في عملية التربية كفاءة العملية التعليمية التي تكسب التلاميذ الخبرات الكفيلة بإعدادهم الجيد للإندماج في المجتمع، من بين هؤلاء التلاميذ نجد من لديهم صعوبات في التعلم، كون المدارس الإبتدائية تحتوي على العديد من التلاميذ الذين لا يستفيدون بشكل مناسب من البرامج التربوية إما لعجز أو لقصور في قدراتهم العقلية والتحصيلية، أو لمعاناتهم من بعض الأنماط السلوكية ذات التأثير على تحصيلهم، ومن هنا تظهر ضرورة معالجة صعوبات التعلم في المراحل العمرية المبكرة، ودراسة أهم مظاهرها وأعراضها وأساليب الكشف عنها. Among the basic factors that can affect the education process is the efficiency of the educational process that provides pupils with experiences that can prepare them well for integration into society. Among these students, we find those who have learning difficulties, since the primary schools before them contained many pupils who did not benefit appropriately. Among the educational programs, either due to a disability and deficiency in their mental and achievement abilities, or because they suffer from some behavioral patterns that affect their achievement, and from here emerges the necessity of addressing learning difficulties in the early stages of life, studying its most important manifestations, symptoms and methods of detection.

الكلمات المفتاحية

التربية – التلميذ – العملية التعليمية – صعوبات التعلّم – التحصيل الدراسي. ; Education - the student - the educational process - learning difficulties - academic achievement.