مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي
Volume 5, Numéro 2, Pages 213-227
2019-12-31

أثر المقطع التعلمي لنشاط السرعة في تحسين سرعة الاستجابة الحركية الانتقالية لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة -دراسة ميدانية بمتوسطة عبد الباقي نور الدين – بلدية القنطرة-

الكاتب : بن يوسف دحو .

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة ما إذا كان المقطع التعلمي لنشاط السرعة ذو أثر إيجابي على تحسين سرعة الاستجابة الحركية لدى هذه الفئة من المتعلمين، افترضنا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي فيكل من متغيرات سرعة الاستجابة الحركية والتي هي )سرعة الاستجابة الحركية الانتقالية،سرعة رد الفعل وسرعة تحديد وتحليل المثير واتخاذ القرار(. وتم اعتماد المنهج التجريبي بأسلوب العينة الواحدة، والتي كانت مكونة من 18 تلميذا تم اختيارهم بالطريقة العشوائية من السنة الثالثة متوسط، وتم إخضاعهم للاختبارين القبلي و البعدي، وبعد تحليل النتائج إحصائيا باستعمال اختبار ( t student ( لعينتين مرتبطتين، تم التوصل إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الاختبار القبلي والاختبار البعدي ولصالح الاختبار البعدي في كل متغيرات سرعة الاستجابة الحركية، كما تم تسجيل نسبة تطور انحصرت بين %15 و %35 وفي الأخير تم الخروج بمجموعة من التوصيات التي تم الحث من خلالها على الاهتمام بسرعة الاستجابة الحركية كصفة مهمة وعامل مؤثر في النتيجة النهائية، كما تم التشديد على ضرورة القيام بدراسات أخرى تتعلق بسرعة الاستجابة الحركية وكذا المقاطع التعلمية. Abstract : - The title of the study is: the effect of the activity of speed learning section, in improving the speed of motor response among middle school students, the study aimed to determine whether the learning section of the activity of speed, has a positive effect on improving the speed of the motor response, in this category of learners, We hypothesized that there were statistically significant differences between the pre-test and the post-test, in all motor response variables. witch are (Translational speed of response , speed of reaction, and The speed of identification and analysis of the stimulus and decision-making). - The experimental method was adopted, with a single sample style, consisted of 18 randomly selected students from the middle school third year, and they were subjected to both the pre and the post-test. and After analysing the results statistically using t-test for two linked samples, we reached that there were a statistically significant differences between the pre-test and the post-test and for the post-test in all the variables of motor response, As well as recording a growth rate of between 15% and 35%. - Finally, a set of recommendations were issued in which there been urged through it to Pay attention to the kinetic response speed as an important physical qualitie and an influential factor in the final result, as well as been emphasized to Carry out other studies related to speed of response as well as learning sections.

الكلمات المفتاحية

مقطع تعلمي- السرعة- الإستجابة الحركية الإنتقالية- تلاميذ الم ; سطة