دراسات فنية


Description

The Journal of Art Studies (ASJ) is an annual scientific refereed journal, issued by the Laboratory of Arts and Cultural Studies, University of Abi Bakr Belkaid ,Tlemcen-Algeria. It is free of charge in all its stages, and is issued in the following languages: Arabic, French, English, and Spanish. It publishes innovative, valued and original scientific articles. The Journal publishes scientific studies that are concerned with the artistic and cultural fields in general, especially visual arts and performing arts related to plastic art, music, theatre and cinema. The journal is in essence an academic platform for researchers specialized in arts. It addresses articles and critical studies in the field of visual arts, which are characterized by originality and quality, as well as intellectual issues in other areas related to the field of visual arts, such as philosophy and sociology. The journal is issued electronically, and is available for reading and free downloading. It relies on an international scientific team that reviews and evaluates the submitted contributions.


13

Volumes

14

Numéros

206

Articles


أصالة اللّباس التّقليدي الجزائري(المرأة الصّحراوية بالعبادلة أنموذجا)

بقدور مريم, 
2024-05-18

الملخص: إنّ التنوع الحضاري للتّراث الملبسي بالجزائر يجعل كل إمرأة ملكة بين قريناتها وسط هذا التنوع، فقد اشتهر لباس المرأة في منطقة بشار ببساطته وجمالية ألوانه وحليه واكسسواراته، مما دفعنا لدراسته بهدف ابراز خصائصه وحفظه وتثمينه. فقد اشتهرت المرأة في هذه المنطقة بلباس "الملحفة" الذي كانت ترتديه النّساء في الأيام العادية، و"ليزار" لباس المناسبات بما فيها الأعراس مما يستحق الذكر والتثمين لهذا الموروث الحضاري، لنسلط الضوء على واقعه من خلال التّعرف إذا ما حافظ أهله على أصالته أم زاوجوا بينه وبين عصرنته، فقد بات هذا الأخير شبه غائب في الكثير من المناسبات خاصة مع موضة قاعات الحفلات. The cultural diversity of the clothing heritage in Algeria makes every woman a queen among her peers in the midst of this diversity. Women's clothing in the region of Bechar was famous for its simplicity and aesthetic colors, ornaments and accessories, which prompted us to study it in order to highlight its characteristics, preserve and value it. The woman in this region was famous for wearing the “Al-Malhafa” that was worn by women on ordinary days, and the “lizar” dress for occasions, including weddings, which deserves mention and appreciation for this cultural heritage, so that we shed light on its reality by identifying whether its people preserved its authenticity or married. Between him and his modernity, the latter has become almost absent in many occasions, especially with the fashion of concert halls.

الكلمات المفتاحية: اللّباس التّقليدي، بشار، ليزار والملحفة، الواقع والحفاظ. ; traditional dressm ,Bashar, Lezar , Melhafa, reality and preservation


اللّباس التقليدي النّسائي في تونس ثقافة حيّة وخطاب فنّي ومَعْرِفِي: قراءة في الخصوصيّات الفنيّة والجماليّة

عواطف منصور, 
2024-03-15

الملخص: بعيدا عن كونه يحمي الجسد ويقيه من البرد والحر، وبعيدا عن كونه من متعلقات الزينة والتجميل والقيافة، فإنّ اللباس التقليدي عامّة والنسائي خاصّة من أهم مقوّمات ومكوّنات الهويّة الوطنية المحليّة لكلّ شعب من الشعوب، ووثيقة لكتابة التاريخ، وقد ارتبط منذ القدم بتعريف الأمم ليكون الواجهة التي نتعرّف من خلالها على هويّة من يلبسه وبه نميّز بين النّوع الاجتماعي وكذا الطبقات الاجتماعيّة والمناسبات اليوميّة والاحتفاليّة وغيرها...ويعتبر اللباس خطابا شاهدا على الأمم من خلال نظام حياكته الذي يتجلّى فيه الأسلوب الفنّي المعرفي من خلال الأشكال الفنيّة التي تميّزه والتي تنبني في مجملها لغايات حائكها ولابسها وموطنها التي تنتمي إليه...، وهو بالإضافة إلى كلّ ذلك شاهد على تاريخ البلاد ومدى تقدّم صنائعها وفنونها، إذ أنّه وثيقة مهمّة شأنها شأن اللقى الخزفيّة والأثريّة لكتابة التاريخ ومعرفة الحضارات التي تواترت على البلاد من خلال درس التطورات التي تطرأ عليه كلّ مرّة...في هذا الإطار نقارب اللباس التقليدي النسوي التونسي باعتباره هويّة ديناميكيّة ومسائلته وذلك من خلال استنطاق روافده التاريخيّة والثقافيّة والفنيّة، خصوصياته الجهويّة والمحليّة وخاصيّاته الفنيّة والمعرفيّة، دون ان ننسى ارتباطه بمتعلّقاته التي لا يكتمل جمال اللباس النسوي بدونها على غرار الحليّ. إنّ غاية هذه الدراسة هي الكشف عن زوايا اللباس التقليدي كثقافة ماديّة حيّة ومستدامة في الثقافة التونسيّة الراهنة والكشف عن كونه ذي حمولة تاريخيّة وثقافيّة وفنيّة وجب الكشف عنها من خلال أساليب علمية ومنهجيّة فضلا عن التوثيق لأصنافه ومميّزاته. Far from protecting the body and protecting it from cold and freedom, and far from being an ornamental object, embellishment and rendering, traditional clothing in general and feminism in particular are among the most important components of the local national identity of each person. And a historical document, which has long been associated with the definition of nations as an interface through which we recognize the identity of those who wear it and which distinguishes between social types as well as social classes, daily and ceremonial events, etc.. The clothing is a testimony to the nations through its sewing system in which the artistic cognitive style is manifested through artistic forms that distinguish it and are built in the history and progress of its industries and arts, It is as important a document as the ceramic and archaeological meeting to write the history and know the civilizations that occurred in the country by studying the developments that occur each time... in this context, we approach the traditional dress of Tunisian feminists as a dynamic identity and issue by expanding its historical, cultural and artistic tribes. Its personal and local specificities and its artistic and cognitive characteristics, without forgetting how it relates to its goods without which the beauty of a feminist dress as a trinket is not complete. The aim of this study is to reveal the corners of traditional clothing as a living and lasting physical culture in the current Tunisian culture and to reveal that it is in historical, cultural and artistic useful charge that must be revealed by scientific and methodological methods as well as the documentation of its varieties and characteristics.

الكلمات المفتاحية:  اللباس التقليدي  اللباس النسائي  ثقافة حيّة  الخصوصيات الثقافيّة الجهويّة  خطاب فنّي جمالي


تحولات في مسار العرض المسرحي

بوعتو خيرة, 
2024-03-15

الملخص: يعد ظهور الدراماتورجيا والإخراج المسرحي تحولا في المسرح وذلك بتراجع الأعراف التي تتحكم بالكتابة والعرض. وهذا ما جعل العملية الدراماتورجية عملية مهمة لأنها تبني علاقة جديدة بين النص والعرض بعيدا عن القواعد. وعليه لم تعد مقصورة على النص فقط بل لدمج العرض ايضا إنطلاقا من تصور تكوينه، لتصبح الوظيفة الأساسية كما يقول باتريس بافيس ضبط العلاقة بين النص والخشبة. تناولنا في هذا المقال ما عرفه مصطلح الإخراج المسرحي من تطورات وبالأخص على مستوى علاقة العرض بالنص، وكيف ساهم هذا المفهوم في إعادة كتابة شكل العرض، وذلك من خلال توضيح كيفية وآليات الإنتقال من النص للعرض المسرحي، ومدى تحرر العملية المسرحية من القواعد التي كانت تتحكم بالكتابة والعرض. The emergence of dramaturgy and theatrical directing is a transformation in the theater due to the decline of the norms that control writing and presentation. This is what made the dramaturgical process important because it builds a new relationship between the text and the presentation away from the rules. Therefore, it is no longer limited only to the text, but also to integrate the presentation based on the perception of its composition, becoming the main function, as Patrice Pavis says, adjusting the relationship between the text and the stage.. In this article, we discussed what the term theatrical directing has known from the developments, especially at the level of the relationship of the show with the text, And how this concept contributed to the rewriting of the presentation format, by clarifying how and mechanisms of transition from the text to the theatrical performance, and the extent to which the theatrical process was freed from the rules that controlled writing and presentation.

الكلمات المفتاحية: العرض المسرحي ; النص الدرامي ; الإخراج المسرحي ; نص العرض


الالتزام في السّينما الجزائريّة بين المسؤوليّة الأخلاقيّة والقناعة الشّخصيّة - أفلام أحمد راشدي أنموذجا -

عماري علال, 
2024-06-12

الملخص: الالتزام في السينما والفن ظاهرة قديمة جديدة ، كان لها الأثر البارز في الأعمال الأدبيّة والفنيّة ، وقد وجدت لها مكانا مهمّا في الفن السينمائي ، بحيث أضحى مفهوم الالتزام مرتبطا بمواقف المخرج وقناعاته الخلقية ،الفكريّة و السياسيّة منها ، وهذه الدراسة ،عبارة عن ورقة بحثيّة نعمل من خلالها على رصد مجالات الالتزام في السينما الجزائرية ، والمقاربة الموجودة في الفيلم الثوري لدى المخرج أحمد راشدي ، وكشف معالم الالتزام في أعماله السينمائية . Commitment in cinema and art is an old and new phenomenon that has had a prominent impact on literary and artistic works, and has found an important place in cinematic art, such that the concept of commitment has become linked to the director’s positions and his moral, intellectual and political convictions, and this study is a research paper through which we work on Monitoring the areas of commitment in Algerian cinema, the approach present in the revolutionary film by director Ahmed Rashdi, and revealing the features of commitment in his cinematic works.

الكلمات المفتاحية:  الالتزام  السينما الجزائرية  المسؤولية الأخلاقية  القناعة الشّخصيّة  أحمد راشدي ;  Commitment  Algerian cinema  Moral responsibility  Personal conviction  Ahmed Rashdi


أسماء الأدباء الجزائريين واشكالية الصناعة المعجمية في الجزائر

هدية صارة, 
2024-05-12

الملخص: تُمثل المعاجم الموضوعاتية (Lexicographie thématiques) شكلا من أشكال التوثيق والضبط التاريخي والجغرافي واللغوي، فمنها معاجم تتعلق بالألفاظ ومنها ما كانت مسردا للأعلام والأشخاص، ومنها ما يرتبط بالمضامين؛ وما يفيدنا في هذه الورقة البحثية هو معرفة أسماء الأدباء الجزائريين وما أنجزوه من أجناس شملت (الشعر بنوعيه الفصيح والشعبي) والرواية والقصة والأقصوصة والحكاية.. وكيفية بناء صناعة معجمية أدبية موحدة. Thematic dictionaries (thematic lexicography) play a significant role in historical, geographical, and linguistic regulation and documentation. These dictionaries encompass various forms, such as word dictionaries, glossaries of individuals and entities, and content-related dictionaries. This research paper provides valuable insights into the identification of Algerian writers and the various literary genres they have contributed to, encompassing classical and popular poetry, novels, short stories, and fables. Additionally, it explores the strategies involved in establishing a unified literary lexicon industry.

الكلمات المفتاحية: الأسماء، الأدباء، المعجم، الجزائر، الأعلام ; Names, Writers, Dictionary, Algeria, Notables