دراسات فنية
Volume 5, Numéro 1, Pages 119-131
2020-12-11

خاصيّة التواصل في الخطاب المسرحي

الكاتب : دين الهناني أحمد .

الملخص

إنّ النّص الدّراميّ يعزّز خصوصيّة اللّغة المسرحيّة الّتي تُتجاوز به، ومن خلال نظام اللّغة الّذي عُرف منذ دي سوسير الّذي كان ينظر إلى الظّاهرة اللّغويّة على أنّها تتشكّل من عنصرين يشكّلان قطبي التّواصل: المرسل والمتلقّي. ويضاف إلى ذلك الخطاب الّذي يُصاغ على أساس وضع متعارَف عليه بين طرفي الخطاب، فالنّظام اللّغويّ في الخطاب المسرحيّ يُكرّس تمظهرات خطابيّة متعدّدة ، فهو يستعير أشكالاً لغويّة غير لسانيّة تتفاعل مع اللّفظ المنطوق لتشكّل بذلك علامات تميّزها عن باقي الأجناس الأدبيّة الأخرى. The dramatic text reinforces the peculiarity of the theatrical language that is transcended by it, and through the language system that was defined by de Saussure, who both viewed the linguistic phenomenon as consisting of two elements that form the poles of communication: the sender and the receiver. In addition, the discourse that is formulated on the basis of a common position between the two parties to the discourse, the linguistic system in theatrical discourse consecrates multiple discursive manifestations, as it borrows non-linguistic forms that interact with the spoken word to form signs that distinguish them from other literary genres

الكلمات المفتاحية

الخطاب المسرحي ; التواصل ; المتلقي ; Theatrical text ; Communicate ; Receiver