دراسات فنية
Volume 9, Numéro 1, Pages 37-52
2024-02-21

البناء الفني للحكاية في المسرح الجزائري ـالنص المسرحي الشهداء يعودون هذا الأسبوع أنموذجا ـ

الكاتب : ربيعي هالة .

الملخص

إن الحكاية في البناء الفني موضوع مستقل في حد ذاته وله شروط لتحقيق العملية الإبداعية حسب العناصر الدرامية فالحكاية تكمل بقية عناصر العمل المسرحي ولكل عنصر من هاته العناصر الدرامية دور في بناء هذه الحكاية، وتلعب دورا أساسيا فيه لأن المسرحية هي حكاية تعبر عن أحداث الناس ووقائعهم المعاشة فتروي لنا القصص التي تحوم وسط المجتمع. والمسرح لا يمكن أن يتخلى عن الحكاية كجزء أساسي فيه ، فهي سابقة على الخطاب والبنية ولا يوجد بنية درامية بدون حكاية، وأي حكاية تفترض بنية ولكن الحكاية سابقة على البنية. The narrative in artistic construction is an independent subject in itself, and it has narrative complements the rest of the elements of the theatrical work, and each element of these dramatic elements plays a role in constructing this narrative conditions for achieving the creative process according to the dramatic elements. The and plays a crucial role in it because the play is a narrative expressing the events of people and their lived facts, telling us the narratives that revolve within the society. The theatre cannot abandon the narrative as a fundamental part in it, as it precedes discourse and structure, and there is no dramatic structure without a narrative. Any narrative assumes a structure, but the narrative precedes the structure

الكلمات المفتاحية

البناء الفني ; العناصر الدرامية ; الحكاية