دراسات فنية
Volume 9, Numéro 1, Pages 269-292
2024-02-21
الكاتب : هوادف رابح . عيسي أحمد .
شهدت ثمانينات وتسعينات القرن الماضي، تطور تجارب المونودراما في الجزائر، مع محمد فلاق، حكيم دكار، العمري كعوان، فضيلة عسوس، توفيق مزعاش وغيرهم. وبشكل خاص برزت أعمال محمد فلاق عبر تنويعه في استخدام أساليب مزجت بين السخرية والفكاهة الشعبية في قالب نقدي لاذع مشبّع بالتهكم، على نحو ولّد ممارسة مثيرة للاهتمام. تطرح الدراسة الإشكالية التالية: ما هي آليات الخطاب المونودراميفي مسرح محمد فلاق؟، كما تطرح الأسئلة التالية: ماهي خصائص وجماليات الخطاب المونودرامي في مسرح محمد فلاق، وماهي مرجعيات وسياقات هذا الخطاب؟ تهدف هذه الورقة البحثية إلى فهم نسق الخطاب المونودرامي في مسرح محمد فلاق. Since the first origin of theater, It's been always changing. Ancients did not quit renewing and improving the theater. All literary and artistic genres have been developing over time. On the other hand, the theater has witnessed a number of changes since the raise of theater directing in the nineteenth century. During this period new critical terms have been brought to the surface such as neo-drama and post dramatic theater. Accordingly , it is no wonder that it is due to various factors including the diversity of visions that the Algerian theater has seen some experiments in order to renew the theater and drama from both perspectives : directing style as well as types of dramatic texts. Furthermore, the present study discusses one of Mohamed Charchal’sworks “GPS” including the important signs of renewing drama in this play.
المسرح الجزائري ; محمد فلاق ; الخطاب ; المونودراما ; Algerian theater ; mohammedFellag ; discours ; monodrama
مهلول سميرة
.
ص 185-204.
بشارف يمينة
.
ص 638-651.
مصطفاي منال
.
طاولي مصطفى كمال
.
ص 46-66.
ولد بوسيافة رشيد
.
ص 354-361.
الطيب العزاوي قواوة
.
ص 207-221.